Revisions- och redovisningsbranschen har genomgått stora förändringar under de senaste åren. Idag förväntar sig kunderna mer än traditionella bokföringstjänster, och en undersökning från Svenskt Kvalitetsindex visar att branschen har lyckats anpassa sig med bravur!
En viktig partner för tillväxt
Historiskt sett har företag anlitat redovisningsbyråer för att få hjälp med lönehantering, löpande bokföring och bokslut. Även om dessa uppgifter fortfarande är viktiga har nya kundkrav och digitaliseringen lett till att byråerna utvecklat sina tjänster.
Genom proaktiv rådgivning hjälper redovisningsbyråerna numera sina kunder att tyda ekonomiska underlag, få värdefulla insikter och fatta strategiska beslut som driver lönsamhet och tillväxt.
Efter att ha digitaliserat sina egna arbetssätt har byråerna dessutom fått värdefull expertis inom området. Många guidar därför sina kunder i att implementera digitala system som effektiviserar såväl samarbetet som kundernas interna processer.
Amando Morino och hans kollegor på Vikta Partner använder byråstödet Blikk Byrå, där de även samarbetar med sina kunder i systemets kostnadsfria Partnerportal.
– Alla våra kunder får en egen portal i Blikk som används för dokumentdelning och kommunikation, berättar Amando och fortsätter:
– De gånger som avtal eller andra handlingar behöver signeras kan vi enkelt initiera e-signeringar som godkänns via exempelvis BankID.
– Blikk har hjälpt oss att samla flera viktiga funktioner i ett system, vilket underlättar administrationen för både oss och våra kunder, samtidigt som det leder till stora tid- och kostnadsbesparingar, avslutar han.
Rekordnöjda kunder
Det ökade fokuset på proaktiv rådgivning och digitalisering verkar även ha haft en positiv inverkan på redovisningsbranschen, vars kunder är nöjdare än någonsin. Det visar en ny undersökning från Svenskt Kvalitetsindex.
Branschen får ett kundnöjdhetsbetyg på 77,9 – betydligt högre än rikssnittet på 66,9 – och placerar sig därmed över sektorer som bank, bemanning och revision. Högst betyg får de auktoriserade konsulterna.
I undersökningen uppger de tillfrågade företagen att de särskilt uppskattar konsulternas servicekvalitet, tillgänglighet och kompetens. De bekräftar också att konsulterna tar en allt större roll i företagens strategiska utveckling.
Något annat som framgår i undersökningen är att företag i allt högre grad efterfrågar konsulternas stöd i ekonomisk brottslighet, exempelvis för att identifiera och förebygga penningtvätt.
Likt digitaliseringen har branschen samlat på sig värdefull expertis även i detta område, då man själv omfattas av penningtvättslagen, vilket innebär att man måste vidta olika åtgärder för att uppnå kundkännedom och motverka penningtvätt.
Branschens ökade fokus på att förebygga penningtvätt är något som Blikk märkt av. I oktober 2023 lanserade techföretaget en molnbaserad KYC & AML-lösning, som redan används av hundratals svenska redovisningsbyråer.
Underlätta vardagen med Blikk Byrå
Blikks molnbaserade byråstöd samlar dina viktigaste funktioner i ett sömlöst flöde, från offert till kundkännedom, uppdragshantering, tidrapportering, resursplanering, analys, faktura– och löneunderlag samt samarbete med slutkunder.
Boka en demo, testa systemet gratis eller slå oss en signal på 0911 – 25 73 00 för att upptäcka hur Blikk kan skapa tid för dig och din byrå!
Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Så kan din redovisningsbyrå ligga i framkant 2025
Redovisningsbranschen har utvecklats snabbt på senaste år – och dagens kunder förväntar sig mer än traditionella tjänster.
BLOGG
Digitalt arbetssätt banade väg för prisbelönt byrå
Redan från start implementerade Dalacc byråstödet Blikk Byrå, vilket gett dem bättre koll på den dagliga verksamheten.
BLOGG
5 tips för att effektivisera byråns KYC-arbete
Här tittar vi närmare på hur redovisningsbyråer kan förbättra sina processer för kundkännedom och allmän riskbedömning.