Release notes

Uppdateringar i Blikk

Här kan du se en lista över alla uppdateringar som skett i Blikk Pro, Business och Byrå.

Release Notes – Blikk Pro / Business / Byrå


OKTOBER 2022

Version 2.8.3

 

  • Integration med Visma Lön Smart
  • Integration med Flex Lön (Classic) och Flex Payroll
  • Möjlighet att välja ett förvalt lönesystem
  • Möjlighet att ange egna avvikelseperioder
  • Fyll endast i lönekoder på poster som använts vid givet urval på export
  • Möjlighet att dölja artikelnummer i offerter
  • Engelskt språkstöd
  • Ny rapport: Totalt fakturerat per kund (EK13)
  • Ny kolumn i rapport: Projektkategori i EXC8
  • Ny filtrering i rapporter: Projektetikett och Projektkategori i EX13 och EX14
  • Möjlighet att rensa bokföringsprojekt
  • Avdrag för husarbete framgår tydligare på offerter

APRIL 2022

Version 2.8.2

 

  • Kopiera dag – kopiera en tidigare rapporterad dag till en tom dag.
  • Färgindikation när kalkyler per aktivitet eller rapportör överskridits
  • Ny rapport: Fakturerbart baserat på planerad tid
  • Ny rapport: Täckningsgrad i projekt
  • Möjlighet att redigera ledighet som man sedan tidigare attesterat
  • Nu syns initialt endast pågående projekt och samlingsprojekt i supersöken (med möjlighet att växla till ’Alla* om man vill hitta något avslutat)
  • Smartare datumval i rapporter (tar du ut en rapport dag 1-10 så föreslås föregående månad, dag 11-sista föreslås innevarande månad)
  • Avslutade samlingsprojekt har fått sig ett eget filtrerbart statusval
  • Nya kolumner i Tidrapporter – översikt: Fakturerad (datum) och Fakturerad av.
  • (Byrå/Partner) Välj om välkomstmail ska skickas ut när ny Documents-kund läggs upp
  • (Byrå) Sticky header i bevakningslistor – översta raden följer med vid scroll
  • (Byrå) Ny rapport: Kunder och dess uppdrag / bevakningslistor

DECEMBER 2021

Version 2.8.1

 

  • Boka upp personalkostnader direkt via API till ekonomisystemet (eller via SIE-fil)
  • Möjlighet att bakdatera en användares schablonkostnad
  • Nu kan en Basic-rapportör skapa projekt/ÄTA
  • Styr själv över projekt- och samlingsprojektnummerserierna
  • Ny vy i tidrapporteringen: Lista (med möjlighet att se sina tidrapporter och dess kommentarer i listvy, samt kunna exportera sina egna tider till excel)
  • Flexiblare möjligheter att koppla en uppgift till ett projekt, en affärsmöjlighet eller en kontakt
  • I Partnerportalen kan en byrå se ej attesterade kvitton samt redigera kvitton även om dagen är attesterad
  • Nya rapporter, bland annat en rapport för successiv vinstavräkning

NOVEMBER 2021

Version 2.8

 

  • Projektekonomi: Möjlighet att omgruppera sina artikeltyper till egna kalkylposter
  • Projektekonomi: Möjlighet att sätta budget på kalkylposter & versionshantering av budget
  • Projektekonomi: Hämta bokförda värden på kalkylposter
  • Ny layout på rapportsida
  • Ny rapport: Faktureringsöversikt – projekt/kund
  • Ny rapport: Kommentarer per fakturaunderlag

SEPTEMBER 2021

Version 2.7.2

 

  • Bevakningslistor/avprickningslistor i Blikk Byrå

JUNI 2021

Version 2.7.1

 

  • Mobilappen: Projektlistan har fått sortering & filter
  • Excel-import affärsmöjligheter (Blikk Pro & Blikk Byrå)
  • Det går nu att skapa affärsmöjlighet via vårt API (Blikk Pro & Blikk Byrå)
  • Olästa aviseringar uppe till höger släcks vid klick

MAJ 2021

Version 2.7

 

  • Ny funktionalitet i Blikk Byrå: Uppdragshantering Ett sätt för byrån att hålla koll på alla tjänster de utför för sina kunder.
  • Masskapa verifikat av kvitton (både inköp företagskort och privata utlägg)
  • Exportera SIE-och zip-fil för kvitton
  • Admin/byrå kan lägga upp företagskort till medarbetare
  • Lägga upp utläggskategorier som gäller för inköp inom/utanför EU
  • Föreslå samma momssats i fältet avdragsgill moms på representationskategori
  • Möjlighet att växla mellan månad, vecka och dagsvy i Resursplaneringen
  • Skapa bokningar för hela månader åt gången, med möjlighet att upprepa månadsvis
  • Kunna sätta kontospecifik färgsättning och gränsvärden för beläggningsgrad
  • Växla mellan Planerade timmar mot schema / Planerade timmar totalt (Medarbetar-vyer)
  • Kunna dölja projekt som saknar framtida bokningar (Projekt-vyer)
  • Sammanfattande notismail (dagligen eller veckovis)
  • Sammanfattning av notiser på Startsidan
  • Möjlighet att ange valfri rastlängd i minuter (med de ordinarie rastlängderna som valbara förslag)
  • Ny rapport – Uppföljning period
  • Urval i Projektlista och Projektrapport lagras
  • Koppling mellan Blikk och Accountec
  • Ny integration ekonomisystem: Björn Lundén
  • Starta e-signering direkt i Partnerportalen

FEBRUARI 2021

Version 2.6.4

 

  • Testdata vid ny signup
  • Ombyggd attest: Förbättringar för dig som attestansvarig
  • Ombyggd attest: Ny vy för dig som projektledare
  • Projektlistan sorteras numera på senast först
  • Smarta förslag på klockslag vid tidrapportering
  • Matchning av fakturareferenser
  • Bättre översikt på skapade fakturaunderlag
  • Lättare att hantera misslyckade fakturaunderlag
  • Ny rapport: Resultatuppföljning fastprisprojekt
  • Enklare att lägga till fler bilagor samt redigera tillagda parter i e-signeringen

JANUARI 2021

Version 2.6.3

 

  • Nya tabeller i projektet under fliken Tid: Resor och traktamente/tillägg samt Maskin/utrustning med möjlighet att se info och redigera det fakturerbara antalet
  • Möjlighet att dölja personnummer i den e-signerade versionen av ett dokument
  • Justeringar i Avstämningsrapporter
  • Vid koppling till Fortnox har man möjlighet vid skapandet av fakturaunderlaget att sätta ett annat fakturadatum än dagens datum (observera att alla rapporter i Blikk fortsatt utgår från när fakturaunderlaget skapades, inte det fakturadatum man anger själv)
  • Nu får man ett samlat mail från Partnerportalen om man laddar upp flera dokument samtidigt
  • Förhandsgranskning av PDFer och bilder i Partnerportalen för både byrå och slutkund
  • Möjlighet att flytta filer mellan mappar i Partnerportalens dokumenthantering
  • Debiterbar tid och debiteringsgrader syns inte i tidrapporteringen om man i sin rapporteringsprofil inte kan se/redigera den fakturerbara tiden
  • Mer information i projektet på de kvitton som finns registrerade (bland annat förhandsgranskning)
  • Anteckningar på kundkortet i mobilen

DECEMBER 2020

Version 2.6.2

 

  • Massredigering av kontakter
  • Massredigering av projekt
  • Ny säljöversikt under Affärsmöjligheter
  • Möjlighet att ange säljbudget per månad och säljare
  • Utökade valmöjligheter i Projektrapporten, bla att kunna öppna direkt på skärm eller ladda ner som excel
  • Koncernstruktur – kunna ange moder- och dotterbolag på ett företag
  • Kunna ange att en person är kontakt på flera företag
  • Möjlighet att importera användare via excelfil
  • Kunna lägga till uppgifter från uppgiftsmallar i uppgiftstavlor
  • Fler filtreringar i projektlistan
  • Kunna växla mellan att se kundfakturor och fakturaunderlag inne i projektet
  • Filuppladdning av större filer (upp till 300MB) i Partnerportalen

OKTOBER 2020

Version 2.6.1

 

  • Automatisk kvitto-tolkning av belopp, moms, datum och kategori
  • Automatisk tidrapportering vid stängd dag (för de som tex enbart ska rapportera avvikelser från schema)
  • Favorit-markering av projekt för snabbare tidrapportering och bättre översikt
  • Snabbare listor av projekt och samlingsprojekt
  • Bättre förslag vid tidrapportering (bla favoriter, senaste projekt, och förslag från planering)
  • Lättare bläddra mellan dagar och veckor i mobila tidrapporteringen
  • Kunna registrera kvitto/utlägg för medarbetare (för administratörer och attestansvariga)
  • Valbart med summerings-sida i projektrapporten, samt möjlighet till sidbrytning per huvudgruppering.
  • Export av affärsmöjligheter till Excel
  • Valbart att visa pris ink. eller ex moms i offerter
  • Summering av arbetad tid per kund och projekt i månadsvyn
  • Skicka välkomstmail till flera användare samtidigt
  • Spårbarhet på artiklar, vem har lagt till och när
  • Knapp för att rensa alla uppgifter om en resa i tidrapporteringen
  • Hantera mallar i partnerportalens dokumentcenter
  • Visa vilka användare hos kunden som har åtkomst till delade mappar i dokumentcenter
  • Mail-notiser till medarbetare vid tillbakaskickat kvitto från attest
  • Notis till attestansvarig vid ledighetsansökan
  • Snabbare laddning av uppgifter i mobilen

SEPTEMBER 2020

Version 2.6

 

  • Ny inloggningsmetod valbar: BankID
  • Månadsvy i tidrapporteringen
  • Styra vad som går att rapportera i olika rapporteringsprofiler
  • Två nya versioner av Blikk: Easy och Documents
  • Meddelandefunktion och dokumentdelning mellan byrå och slutkund
  • Förbättringar och fler notiser i Partnerportalen
  • Möjlighet att tidrapportera för längre period
  • E-signering även i Business
  • Möjlighet att köpa till Resursplanering (ledighet och sjukanmälan) i Easy och Business
  • Olika engagemang beroende på session i webbläsaren
  • Möjlighet att testa olika versioner under trial-period
  • Som byrå kunna få sina kunders licenser på samlingsfaktura

JUNI 2020

Version 2.5

 

  • Schema – möjlighet att reglera startdatum och kommande schema
  • Flerveckorsschema
  • Säsongsschema
  • Utökad info om man pilar ner projekt
  • Sammanställning överst i Samlingsprojekt samt förbättringar på tidsfliken
  • Alla projekt syns i gantt-vyn (även fristående)
  • Kunna gruppera projektlistan på kund, projektledare, samlingsprojekt, mfl
  • Analys av ekonomi vad gäller löpande tidrapporter i analysverktyget
  • Kunna gruppera arbetad och debiterbar tid på år, månad, vecka och dag i analysverktyget
  • Resursplaneringen ur Beta
  • Kunna planera timmar per dag eller timmar för hela perioden
  • Två nya ekonomiska rapporter för att kunna göra bokslut och periodavstämningar
  • En omfattade projektrapport där man väljer innehåll och grupperingar själv

MAJ 2020

Version 2.4

 

  • Namnbyte: Order byter namn till Projekt
  • Namnbyte: Projekt byter namn till Samlingsprojekt
  • Namnbyte: Upparbetat byter namn till Att fakturera
  • Uppgiftstavlor flyttar ut från Samlingsprojekt och in som en undermeny till Uppgifter
  • Uppgiftstavlor går att koppla till Projekt eller ha helt fristående
  • Möjlighet att flytta uppgifter till andra tavlor (och i förlängningen till andra projekt)
  • Permanent kollapsad sidomeny
  • Möjlighet att se bokförda fakturor från eEkonomi inne på projektet

APRIL 2020

Version 2.3.2

 

  • Ny layout på orderlista och projektlista
  • Kunna välja prissättning när en order skapas från offert eller affärsmöjlighet
  • Justeringar i sidomeny på mindre skärmstorlekar
  • Avrundningsregler för fakturerbar tid
  • Ny vy för Ledighet & sjukanmälan
  • Ny modul för e-signeringar
  • Prognos-linje i Tidsfliken på Order
  • Summarad på Artikelfliken på Order
  • Utökat rapporterna EK3 och EK7 med etikett-filter, orderväljare och möjlighet att ladda ner som excel
  • Filtrera order- och projektdeltagare på användareetikett
  • Förbättrad artikelhantering vid tidrapportering i desktop och mobil
  • Särskilja systembehörighet i Partnerportal från Byrå-kontot
  • Visar resursplaneringen i appen under menyn Uppgifter
  • Döljer avslutade ordrar i Resursplaneringen
  • Utökade värden i order-export
  • Kunna ta bort de artikelrader man själv lagt dit på ordern
  • Ändra medarbetare på en befintlig bokning i Resursplaneringen
  • Filtrering på prissättning i analysverktyget
  • Kunna skapa kundfaktura från ordern direkt
  • Visa projektnamn i tidrapporteringen
  • Knapp för att ta sig tillbaka till ordern från fakturaunderlaget för att kunna göra justeringar

MARS 2020

Version 2.3.1

 

  • Automatiskt skapa bokföringsprojekt i samband med ny order
  • Alla dropdowns med multival får en välj alla/ingen-funktion
  • Information om vad en medarbetare är inplanerad på vid hover i resursplaneringen
  • Kunna klicka upp order direkt i resursplaneringen
  • Kalender på startsida med dagens planering och uppgifter
  • Gemensamma vyer i resursplaneringen
  • Filtrering samt prissättning i order-export
  • Möjlighet att lägga till fler administratörer i partnerkonto
  • Hantera Maskin/utrustning i fastpris
  • Mer info i detaljerat löneunderlag
  • Orderlistan behåller sin sida när man öppnar och stänger en order
  • Basic-licensen kan klicka på kund i order och få kontaktinformation
  • Filtrering på Ansvarig säljare i orderlista
  • Om man angett rabatt på ordern visas redigeringsfältet rabattsats på fakturaunderlaget
  • Inträffade fastpris-betaltillfällen syns vid markering i Endast ordrar klara för fakturering
  • Order- samt Ekonomi-flik på kontaktkort i Blikk Business
  • Kopieringsfunktion ett kort i uppgiftstavla
  • Mejlnotiser vid ledighetsansökan
  • Möjlighet att inaktivera flera typer av objekt i systemet

FEBRUARI 2020

Version 2.3

 

  • Resursplanering / Planering – BETA För att kunna se modulen Planering måste en administratör på ditt företag gå in under Inställningar/Företagsinställningar och bocka i modulen Resursplanering. Här kan du även aktivera Ledighetsansökan och Sjukanmälan.
  • Ledighetsansökan & Sjukanmälan – BETA
  • Mobilapp på engelska
  • Noteringsfält och etiketter på användare
  • Redigera/dölj urval på prissättning per deltagare och aktivitet
  • Snabbåtkomst för att ladda ner kvitto-underlag
  • Nytt diagram inne på fliken Tid – ackumulerade värden
  • Etiketter, bokföringsprojekt, resultatenhet samt skapat-datum i Order-export
  • Totalsumma under fastpris-betaltillfällen
  • Kortansvarig i vyn Hantera kort
  • Fakturatext på orderbekräftelse
  • Flytta överförd leverantörsfaktura till annan order
  • Åtkomst för supporten förlängd till 1 vecka
  • Projekt- och resultatenhetkonterad PaXml-fil – BETA

DECEMBER 2019

Version 2.2.1

 

  • Utökad sammanställning i desktop/mobil över vad som är rapporterat
  • Filter i Upparbetat – endast visa klarmarkerade ordrar
  • Markera alla fakturaunderlag samtidigt för arkivering
  • Sökbara aktiviteter i tidrapporteringen
  • Bransch på kontaktkort
  • Förtydligande kring påbörjad rapportering av dag
  • Snabbsök tillgänglig i hela systemet
  • Ny analys: Interntid
  • Förhandsvisning av leverantörsfakturor i PDF
  • Excelexport över rapporterade artiklar på order/projekt
  • Rapport/excelexport över fördelning av tid och tidskoder
  • Rapport över Upparbetad tid per kund
  • Ekonomiska rapporter- Belopp fakturaunderlag & Summering fakturerad tid/artiklar

NOVEMBER 2019

Version 2.2

 

  • Fliken Tid har fått nytt utseende
  • Ytterligare möjligheter att kalkylera tid – månads/veckovis, på aktivitet och på deltagare
  • Orderbekräftelse (kan skrivas ut av orderansvarig, ansvarig säljare, projektledare och administratör)
  • Nya rapporter för upparbetat, upp- och nedskrivning
  • Rapporter för användare: anhöriglista och inställningsexport
  • Fler filtreringsmöjligheter i Upparbetat
  • Syns vilka användare som arbetar i med fakturering för att undvika dubbletter
  • Möjlighet att attestera direkt från Upparbetat
  • Ny layout vid skapande av fakturaunderlag
  • Större valfrihet kring gruppering och layout för rader i underlaget
  • När man ska skapa ett fakturaunderlag visas samma inställningar förvalda som senaste underlaget som skapades mot kunden
  • Utökad kontaktsök
  • Ny hantering av kundnummer
  • Kund läggs upp i ekonomisystem vid sparande om den fått ett kundnummer
  • Ny analys för frånvaro
  • Kolumn för Inget datum flyttad längst till vänster för ökad tydlighet
  • Töm-funktion på tillägg
  • Min profil – framgår vilken licens och behörighet användaren har

OKTOBER 2019

Version 2.1.1

 

  • Möjlighet att ändra ordernummer på redan skapad order
  • Kunna lägga till order mot flera kunder samtidigt
  • Få förslag när man ska skapa bokföringsprojekt direkt från ordern
  • Möjlighet att ta ut rapport för företagskort på ett specifikt kort

SEPTEMBER 2019

Version 2.1

 

  • Nytt smidigare formulär när man skapar ny order
  • Prissättningsalternativ vid löpande fakturering: Timpris per deltagare och aktivitet
  • Prissättningsalternativ vid fastpris: Återkommande betaltillfällen
  • Möjlighet sätta olika artikelnummer på fastpris-rader
  • Tidbank – total logg över samtliga händelser per medarbetare
  • Avtalsmodul med e-signering
  • E-signering på filer på Kontakt, Affärsmöjlighet, Order
  • Förändrad hantering av Uppgifter, visas från startdatum
  • Fråga vid ny kund om man vill skapa affärsmöjlighet eller order
  • Kunna sätta varningsgränser på order i antal timmar och totalfakturering
  • Projekt- och resultatenhetskonterad lönefil för Visma Lön
  • Ny Business Intelligence-analys över arbetade och fakturerbara timmar per medarbetare, kund, order, osv
  • CRM-anpassningar med Ekonomi och Tid på kundkortet
  • Kunna stänga en löneperiod när man tar ut lönefil, varnar användare om att kontakta löneadministratör vid ändringar
  • Starta/stoppa klocka på order, uppgift och interntid
  • Visuella förändringar i Partnerportalen – kunna ange åtkomst till kund för byråmedarbetare, ändra fakturauppgifter/mottagare
  • Mer info in dropdown för kontaktväljare
  • Klickbara telefonnummer och epost i kontaktlistor
  • Excelexport av leverantörsfakturor och maskintid
  • Kunna se sin egen tid på Order (fliken Tid syns för alla orderdeltagare, filtrerat på sin egen tid)
  • Kunna visa projekten i listform
  • Förhandsvisning av kvitto i PDF-format vid registrering
  • Inställning för att automatiskt föreslå kundnamn som prefix på ordernamn

JUNI 2019

Version 2.0.1

 

  • Uppgiftsmodul i mobilen
  • TB och TG på offerten
  • Försättsblad och bilagor på offert
  • Möjlighet att rapportera tid till 00:00
  • Visar inte överföringsdatumet utan leverantörsfakturans fakturadatum inne på ordern och på fakturaunderlaget
  • Kundens referensmärkning kommer med till Fakturainformation i Fortnox om fakturaunderlaget bara gäller en order
  • Nu finns möjlighet för kund att kunna rensa sitt konto på all information (inte inställningar)
  • Filtrera på projektkategori i Projektöversikt
  • Sökfunktion för Nyheter och rutiner
  • Swipe i projekttavlan i mobilen
  • Möjlighet att se offerter i mobilen
  • Kontaktpersoner på företag i mobilen

MAJ 2019

Version 2.0

 

  • Beta-taggar är nu borta från modulerna Startsida, Uppgifter, Affärsmöjligheter och Projekt
  • Nya funktioner i appen: Nyheter, Uppgifter, Säljtavla och Projekt
  • Man kan nu skicka offert till kund direkt från Blikk
  • Möjlighet att kräva e-signering på offert (med BankID)
  • Kundportal där slutkund och säljare kan kommunicera kring offerten
  • Ny layout gällande licenser, användare, konto och betalning under Administrera
  • Uppdaterad hantering av import från Fortnox och Visma eEkonomi

APRIL 2019

Version 1.2.2

 

  • Upp- och nedskrivning av tid i fakturaunderlaget
  • Kopiera order (även möjlighet att ta med artiklar, deltagare och filer)
  • Möjlighet att på ordernivå begränsa vilka tidsartiklar och aktiviteter som man ska kunna rapportera på
  • Rapport för alla tidrapporter med möjlighet att filtrera och se resultatet direkt på skärm
  • En vy för Medarbetare (under Kontakter) med telefonnummer och mailadress
  • Etiketter på Kontakt, Order, Projekt och Affärsmöjlighet möjliggör ytterligare filtreringsmöjligheter
  • Separera Order och ÄTA inne på Projekt, samt välj om ni ska jobba med ÄTA-hantering i ert konto
  • Kalkylerad kostnad och intäkt samt kalkylerade timmar kommer med från Offert till Order
  • Möjlighet att behörighetsstyra modulen Affärsmöjligheter
  • Valbart bokföringskonto per företagskort
  • Kunna ange att det ska vara tvingande med kommentar på Order
  • Även kunna ange att det ska vara tvingande med intern kommentar på Interntid och Frånvaro

MARS 2019

Version 1.2.1

 

  • Utökad excelexport för tidrapporter
  • Fritextrader på order
  • Utökad deltagarväljare på order
  • Utökade textfält på offert
  • Utökade textfält på order
  • Ny flik: Tid på projekt
  • Utökad sortering på Alla uppgifter
  • Estimat samt summerat estimat på uppgifter i tavla
  • Kunna klarmarkera alla kort i en lista
  • Sökfunktion i Uppgiftstavlan
  • Möjlighet att ta ut epostadresser på alla kontakter
  • Rättning av flertalet mindre buggar

FEBRUARI 2019

Version 1.2

 

  • Startsida i BETA
  • Uppgifter i BETA
  • Affärsmöjligheter i BETA
  • Anteckningsfunktionen för order finns nu i mobilen
  • Kvitton visas på fliken ekonomi, och man kan även lägga påslag på kvitton i kvittoregistreringen
  • Justering i den visuella statistiken på fliken Tid
  • Visar nu orderdeltagare på Orderutskrift
  • Kan lägga en levfaktura mot en avslutad order
  • Byt texten Kontant/ospecificerat kort till Privat utlägg
  • Nya orderrapporter
  • Lägg till nummer på dropdown för resultatenhet
  • Möjlighet att redigera orderdeltagare i mobilen
  • Spara & stäng-knapp på order

JANUARI 2019

Version 1.1

 

  • Från och med nu kommer leveranser som versioner med ett eget versionsnummer
  • Nu finns anteckningsfält inne på order (i desktop)
  • Man kan nu på en tidkod sätta en förklaring så den anställde i tidrapporteringen kan se när koden ska användas
  • Nu finns möjlighet att välja vad tidkoden ska heta vid vidarefakturering
  • Man kan välja vilken momssats som ska föreslås vid registrering av kvitton på olika utläggskategorier
  • I vyn där du väljer vilken order som leverantörsfakturan ska kopplas till ser du nu bokföringsprojektsnummer
  • Tid rapporterad mot fastprisorder syns nu som debiterbar i tabellen i attestvyn
  • Förändring i Branschen Ekonomi, som nu heter Byråpartner och per automatik ger Partnerportalen

MAJ 2018

Version 1.0

 

  • Första release