Revisions- och redovisningsbyråer tillhör en av flera branscher som omfattas av den svenska penningtvättslagen. Här tittar vi närmare på hur byråerna kan förbättra sina processer för kundkännedom och allmän riskbedömning – två viktiga områden för att klara regelefterlevnaden.
Ett omfattande regelverk
Syftet med penningtvättslagen är att hindra företag från att utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism.
De verksamheter som omfattas av regelverket, däribland ekonomibyråer som erbjuder tjänster inom redovisning och revision, uppmanas att vidta flertalet åtgärder för att leva upp till lagkraven.
Bland annat förväntas man göra en bedömning av hur stor risk det är att byrån, genom sina tjänster, utnyttjas för penningtvätt eller terrorismfinansiering och vilka åtgärder som olika risker kräver, så kallad allmän riskbedömning.
Man förväntas också ha god kunskap om sina kunder och deras affärer, exempelvis kundens identitet, om hen är att betrakta som en person i politisk utsatt ställning och om verksamheten är etablerad i ett högrisktredjeland. Något som kallas för kundkännedom (KYC).
Den allmänna riskbedömningen och kundkännedomen måste dessutom uppdateras löpande – och misstänkta aktiviteter ska rapporteras till finanspolisen.
Så kan du effektivisera arbetet
Under en treårsperiod har Revisorsinspektionen och Länsstyrelsen, som ansvarar för att kontrollera regelefterlevnaden inom revisions- och redovisningsbranschen, delat ut sanktionsavgifter till ett 50-tal byråer i olika storlekar, vilket visar på penningtvättslagens komplexitet.
Här har vi samlat fem tips som du kan använda för att öka förståelsen för regelverket och underlätta AML-arbetet för din byrå:
Läs på om regelverket
Att bilda sig en uppfattning om ett såhär omfattande regelverk kan vara lättare sagt än gjort. Som tur är finns det flertalet myndigheter och organisationer som tillhandahåller underlag och vägledning inom ämnet.
Besök vårt hjälpcenter för att hitta en sammanställning över de organisationer som erbjuder vägledning kring penningtvättslagen.
Använd ett digitalt verktyg
Historiskt sett har många ekonomibyråer använt sig av hemmasnickrade Excel-filer och Word-dokument för att upprätta allmänna riskbedömningar och kundkännedom. Ett både tids- och energikrävande arbete som dessutom ökar risken för fel.
Numera finns det digitala lösningar som kan underlätta och automatisera viktiga delar av arbetet. Exempelvis har hundratals byråer över hela Sverige börjat använda sig av Blikks molnbaserade KYC & AML-lösning. En av dem är smålandsbaserade Actis Revision & Redovisning.
– Tidigare skötte vi AML-arbetet i Word och Excel vilket krävde mycket manuellt arbete som stal tid från våra kunder, samtidigt som det ökade risken för att något glömdes bort, berättar Linnéa Park Lindahl, Auktoriserad revisor på Actis och fortsätter:
– Men nu när vi använder Blikks molnbaserade verktyg får vi en mer standardiserad lösning och ett smidigare arbetsflöde hela vägen från allmän riskbedömning till kundkännedom och bevakning.
Automatisera delar av arbetet
En av de stora fördelarna med digitala verktyg är att de kan automatisera delar av AML-arbetet. För att spara värdefull tid kan det därför vara fördelaktigt att välja ett verktyg som exempelvis:
- Hämtar uppgifter om företagets styrelse vid kundkännedom
- Gör automatiska kontroller mot PEP- och sanktionslistor
- Kontrollerar om det sker ändringar bland kundernas företagsuppgifter
Trots att man väljer ett verktyg som automatiserar delar av arbetet är det viktigt att kontrollera uppgifterna och komma ihåg att du själv ansvarar för att informationen i riskbedömningar är korrekta och anpassade för din verksamhet.
Använd digital identifikation
För att uppnå kundkännedom är du bland annat tvungen att verifiera kundernas identitet, vilket innefattar både styrelsemedlemmar och verklig huvudman. Ett moment som blir betydligt smidigare om du har möjlighet att göra en digital verifikation med exempelvis BankID.
Sätt upp en åtgärdsplan
Oavsett om du blir uppmärksammad på misstänkta aktiviteter av ett KYC-verktyg eller själv upptäcker något suspekt i samband med exempelvis bokslut, löpande bokföring eller revision, kan det vara fördelaktigt att sätta upp en åtgärdsplan där du redogör för vilka åtgärder som ska tas vid olika händelser.
Kom även ihåg att alla misstänkta aktiviteter ska anmälas till finanspolisen via portalen GoAML.
Underlätta med Blikk KYC & AML
Blikks molnbaserade KYC-lösning hjälper din redovisningsbyrå hela vägen från allmän riskbedömning till kundkännedom, bevakning, händelser och avvikelser samt rapportering. Testa systemet gratis eller boka en demo så berättar vi mer om hur Blikk kan underlätta vardagen för dig!
Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Från manuell hantering till sömlöst flöde med Blikk KYC & AML
”Med Blikks molnbaserade KYC & AML-lösning slipper vi tidskrävande arbete i Word och Excel-filer.”
BLOGG
Byråns glädje över KYC-lösningen: ”Inga fler Excel-filer!”
När Brights byråstöd, Blikk Byrå, utökades med en molnbaserad KYC & AML-lösning kunde de samla fler funktioner i ett system.
BLOGG
Ekonomibyrån om Blikk KYC & AML: ”Underlättar vår vardag”
”När Blikk Byrå nu utökas med en KYC-lösning som uppfyller våra behov slipper vi tidskrävande arbete i flera system.”