Semestern ska vara en tid för vila och återhämtning. Men många har svårt att släppa jobbet: Ungefär varannan svensk läser jobbmejl eller jobbar på annat vis under ledigheten. Här är 7 tips som kan hjälpa dig att slappna av.

Många företag har haft en tuff vår i coronakrisens spår, och läget inför hösten kan kännas ovisst. Men oavsett jobbsituation behöver vi alla koppla av på semestern. Här är några råd på vägen.

1. Logga ur på ett bra sätt

Avsluta jobbet innan du checkar ut för semester. Gör en tydlig struktur för de sista jobbveckorna så att du har en chans att jobba färdigt. Använd gärna Blikk Uppgifter där du får en tydlig överblick över egna uppgifter, delegerade och avslutade samlade på ett ställe. Glöm inte ett nytt mobilsvar och mejlens autosvar om att du är ledig!

2. Kan du tjuvstarta semestern?

Försök trappa ner ett par veckor före ledigheten. Annars startar du semestern på högvarv, med ökad risk att bli sjuk när du väl slappnar av. Inled gärna semestern i snigel-tempo, utan några som helst måsten, så att du ”vänjer dig” vid ledigheten istället för att rusa in i nya projekt.

3. Se vilan som en plikt

Om du vill vara en kreativ, duktig och engagerad medarbetare i det långa loppet behöver du släppa jobbet ibland, och använda andra delar av din hjärna. Ibland kan det hjälpa att se vilan som en ”plikt” och en karriärboost.

4. Ha oskrivna blad i kalendern

De flesta mår bra av att planera semestern, men pressa inte in för mycket i almanackan. Ge utrymme för spontanitet och att bara vara.

5. Avsätt tid för jobbkanalerna

Koppla bort jobbet genom att stänga av jobbmobilen och ha autosvar på mejlen. Om du behöver hålla en kanal till jobbet öppen – bestäm gärna en fast tid när du läser och lyssnar av meddelanden, eller tar ett samtal. Då kan du känna dig helt ledig resten av tiden.

6. Minimera dina måsten

Vad vill du få ut av semestern? Ledigheten är ett bra tillfälle att fråga sig vad som egentligen är viktigt. Vad ger dig energi? Brukar du formulera att-göra-listor? Syna dessa och försök att stryka alla måsten och prestationer.

7. Sänk kraven

Sluta snegla på andra. En cykelutflykt och en skön stund i solen kan smälla lika högt som en påkostad resa eller en fantastisk fest som fyller sociala medier. Njut av det du kan göra och tänk mindre på det du inte kan göra.

Visste du? Fler än hälften läser jobbmejl på semestern
53 procent av svenskarna läser sina jobbmejl under semestern. Av dem kollar 29 procent mejlen varje dag eller flera gånger per dag. Åtta av tio har svårt att släppa tankar på jobbet, och varannan svensk jobbar då och då under ledigheten.
Källa: Undersökningsföretaget Yougov.

Blikk tipsar: 3 genvägar som motverkar stress

Djur och natur
Får oss automatiskt att koppla av. Naturljud som fågelkvitter och vattenbrus ger betydligt lägre blodtryck och halt av stresshormoner än om man vilar inomhus i en tyst miljö, enligt en studie från Lunds tekniska högskola. När vi umgås med djur sjunker också blodtryck och stresshormoner; inflammationer läker dessutom lättare och vi känner mindre värk, visar studier.

Finn lugnet med hjälp av app
Prova mindfulness, avslappningsövningar eller meditation. Det finns massor av appar som guidar dig genom enkla pass som du kan utföra både inomhus eller ute i naturen.

Har du en rolig kompis?
Umgås med människor som får dig att skratta. Humor och gapskratt klingar igång signalsubstanser i hjärnan som skapar lugn och får dig att må bra.