Så hittar du rätt nyckeltal för ditt företag

Med hjälp av nyckeltal kan du få värdefulla insikter om din verksamhet, vare sig du vill utvärdera ekonomi, effektivitet eller kundnöjdhet. Här listar vi nio vanliga nyckeltal och berättar mer om hur de kan användas för att uppnå dina mål!

 

Vad är ett nyckeltal?

Nyckeltal, eller KPI:er som de också kan kallas, används för att analysera olika aspekter av din verksamhet. De kan exempelvis vara finansiella eller operativa och utvärdera områden som försäljning, lönsamhet, likviditet, produktivitet och marknadsandelar för att bara nämna några.

Insikterna som du får från nyckeltalen kan sedan användas som beslutsunderlag och hjälpa er att uppnå de övergripande företagsmålen och strategierna – vilket innebär att det är av största vikt att välja relevanta mätetal.  

 

Vikten av rätt KPI:er

Bra nyckeltal ska vara relevant för din verksamhet och de mål som ni vill uppnå. Det är också viktigt att de följer SMART-modellen, det vill säga specifika, mätbara, accepterade, realistiska och tidsatta. På så sätt blir de inte enbart enklare att följa, utan också enklare att visualisera och kommunicera till alla anställda, vilket i sin tur kan bidra till ökat engagemang.

Teoretiskt sett går det att följa hur många nyckeltal som helst, och för en del kan det kännas lockande att göra just detta. Det brukar däremot vara bättre att satsa på kvalité framför kvantitet och följa ett fåtal noga utvalda KPI:er som är förankrade i verksamhetens mål.

 

Exempel på nyckeltal  

Här har vi samlat några vanliga mätetal som kan vara aktuella för dig och ditt företag:

 

Finansiella nyckeltal

  • Bruttomarginal
  • Nettomarginal
  • Skuldsättningsgrad
  • Likviditetsgrad
  • Kassaflödestäckningsgrad

 

Bruttomarginal

Om ditt företag säljer fysiska produkter är det relevant att ha koll på bruttomarginalen, då det visar hur mycket av försäljningsintäkterna som återstår efter att produktionskostnaderna har betalats.

 En hög bruttomarginal tyder på en effektiv produktion och högre lönsamhet.

För att beräkna bruttomarginalen använder du följande formel:

Intäkter – Kostnad för sålda varor ÷ Intäkter

 

Nettomarginal

Likt bruttomarginalen är nettomarginalen ett lönsamhetsmått. Det som skiljer dem åt är att nettomarginalen visar hur mycket av försäljningsintäkterna som återstår efter att samtliga kostnader har betalats, inklusive rörelsekostnader, skatter och räntor.

För att beräkna nettomarginalen använder du följande formel:

Nettoresultat ÷ Intäkter

 

Skuldsättningsgrad

Skuldsättningsgrad är ett nyckeltal som är användarbart för både produkt- och tjänsteföretag i alla storlekar och branscher. Det visar nämligen hur stor företagets skuld är i förhållande till det egna kapitalet.

Till skillnad från brutto- och nettomarginalen vill man att skuldsättningsgraden ska vara så låg som möjligt, då en hög sådan kan indikera en ökad finansiell risk.

För att beräkna skuldsättningsgraden använder du följande formel:

Total skuld ÷ Eget kapital

 

Likviditetsgrad

Även likviditetsgraden kan vara ett relevant nyckeltal för både produkt- och tjänsteföretag, då det visar företagets förmåga att täcka sina kortsiktiga skulder med sina tillgångar.

För att beräkna likviditetsgraden använder du följande formel:

 Omsättningstillgångar ÷ Kortfristiga skulder

 

Kassaflödestäckningsgrad

Likt likviditetsgraden kan kassaflödestäckningsgraden användas för att få en bättre uppfattning om företagets förmåga att täcka sina kortsiktiga skulder. Det som skiljer de två nyckeltalen åt är att kassaflödestäckningsgraden indikerar om det genereras tillräckligt kassaflöde för att täcka räntekostnader och kapitalinvesteringar.

För att beräkna kassaflödestäckningsgraden använder du följande formel:

Kassaflöde från rörelseverksamheten ÷ Räntekostnader + Kapitalinvesteringar

 

Operativa nyckeltal

  • Debiteringsgrad
  • Genomsnittlig intäkt per kund
  • Genomsnittlig orderstorlek
  • Lageromsättningshastighet

 

Debiteringsgrad

Debiteringsgrad är ett relevant nyckeltal för dig som arbetar som konsult, eller på annat sätt fakturerar dina kunder baserat på arbetad tid, då det visar den debiterade tiden i förhållande till de totala arbetstimmarna.

Ju högre debiteringsgraden är, desto mer tid läggs på intäktsbringande uppgifter, vilket är precis vad man vill som konsult!

För att beräkna debiteringsgraden använder du följande formel:

Debiterbar tid ÷ Total arbetstid

 

Genomsnittlig intäkt per kund

Detta nyckeltal kan vara användarbart för både produkt- och tjänsteföretag, då det ger dig insikter i hur mycket varje kund bidrar till företagets totala intäkter. Något som i sin tur kan fungera som beslutsunderlag för att öka värdet på kundrelationerna!

Om det genomsnittliga värdet ökar över tid indikerar det att du lyckats öka försäljningen till befintliga kunder eller attrahera nya kunder med högre köpkraft.

För att beräkna genomsnittlig intäkt per kund använder du följande formel:

Totala intäkter ÷ Antal kunder

 

Genomsnittlig orderstorlek

Om du säljer produkter kan det däremot vara mer relevant att hålla koll på den genomsnittliga orderstorleken, då det ger dig värdefulla insikter om kundernas köpbeteende, samtidigt som det kan fungera som underlag för att optimera din produktmix och försäljningsstrategi.

För att beräkna genomsnittlig orderstorlek använder du följande formel:

Totala försäljningsintäkter ÷ Antal genomförda beställningar

 

Lageromsättningshastighet

Likt ovanstående nyckeltal kan lageromsättningshastighet vara aktuellt för dig som säljer fysiska produkter. Det hjälper nämligen till att mäta hur snabbt du säljer och ersätter ditt varulager under en viss period, vilket ger en indikation på lagerkapitalets effektivitet.

För att beräkna lageromsättningshastigheten använder du följande formel:

Kostnad för sålda varor ÷ Genomsnittligt lager

 

Bättre analys med Blikk

Om du vill få bättre inblick i verksamheten och kunna ta mer välgrundade beslut, kan du med fördel använda dig av Blikks smarta system. Det integrerade analys- och rapportverktyget gör det enkelt att följa upp nyckeltal som intäkter, kostnader, kunder, projekt och tid. Boka en demo eller testa Blikk gratis i 14 dagar!

Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig

Våra kunder har ordet

”Blikk är lätt att använda! Vi har en hel del medarbetare med begränsad teknikvana, men även för dem går det bra att tidrapportera via Blikks mobilapp.”

– Henrik Haltorp, InduMate Karlstad, användare av Blikk Pro

”Efter implementeringen av Blikk har vi kunnat minska ner på antalet program, vilket har lett till stora tid- och kostnadsbesparingar.”

– Helena Wackt, Diem Ekonomibyrå, användare av Blikk Byrå

"Att kunna arbeta i ett sömlöst flöde med offerter, tidrapportering och ekonomisk uppföljning underlättar verkligen för oss."

– Christophe Mourou, Integration Design, användare av Blikk Pro

”Med Blikk sparar vi massor av värdefull tid. Vårt förra affärssystem var alldeles för tungarbetat och tidskrävande.”

– Maria Mogensen, Rockstore Engineering, användare av Blikk Business

”Tack vare Blikks partnerportal kan vi dela dokument och viktiga handlingar med våra kunder på ett snabbt och smidigt sätt!”

– Nicklas Paulsson, Qrev, användare av Blikk Byrå

Relaterade artiklar

Jobba med projektplanering

BLOGG

Så ökar du din debiteringsgrad som konsult

Som konsult vill man lägga så mycket tid som möjligt på sina projekt, här är tipsen som hjälper dig med detta!

Återgå till arbete - normala rutiner

BLOGG

Så når du nya höjder med en effektiv projektstyrning

En effektiv projektstyrning kan vara skillnaden mellan ett lyckat och misslyckat uppdrag, här är tipsen för att nå framgång.

Projektmetoder

BLOGG

Så lyckas du med uppföljningen av dina projekt

Här berättar vi varför projektuppföljningen är viktig och ger dig tips som hjälper dig att lyckas med uppföljningen.