Vad är KYC? Vi reder ut alla frågetecken

Vad är KYC?

KYC är ett begrepp som förekommer allt oftare inom revisions- och redovisningsbranschen. Men vad betyder det egentligen? Och hur påverkar det din byrå och dina kunder? Här reder vi ut alla frågetecken.

 

Vad menas med KYC?

KYC är en förkortning för Know Your Customer och syftar till den process som företag inom vissa branscher måste tillämpa för att ”lära känna sina kunder” och motverka kriminella aktiviteter som penningtvätt och finansiering av terrorism. På svenska brukar processen även benämnas som kundkännedom.

 

Vem måste göra en KYC?

Alla företag som omfattas av den svenska penningtvättslagen måste vidta åtgärder för att uppnå kundkännedom. Detta innefattar bland annat:

  • Ekonomibyråer som erbjuder revisions- och redovisningstjänster
  • Fastighetsmäklare
  • Banker
  • Advokater
  • Fond- och värdepappersbolag

 

Vad ska en KYC innehålla?

Om din byrå omfattas av penningtvättslagen är ni bland annat tvungna att kontrollera och dokumentera följande uppgifter för att uppnå kundkännedom:

  • Kundens identitet
  • Om kunden har en verklig huvudman
  • Om kunden är att betrakta som en person i politiskt utsatt ställning (PEP)
  • Om kunden är etablerad i ett högrisktredjeland
  • Om kunden finns med på EU:s sanktionslista
  • Affärsrelationens syfte och art
  • Riskbedömning av kunden

 

Kundens identitet

Det första steget i en kundkännedomsprocess är att kontrollera kundens identitet.

I de flesta fall utgörs kunden av en juridisk person, vilket innebär att både företagsuppgifter samt verklig huvudman och styrelse måste kontrolleras.

De uppgifter som ska inhämtas och verifieras med hjälp av identitetshandlingar innefattar bland annat namn och personnummer. Du måste även kontrollera om företaget eller någon av dess representanter förekommer på någon PEP- eller sanktionslista.

 

Affärsrelationens syfte och art

Nästa steg är att sammanställa information om affärsrelationens syfte och art. För att lyckas med detta kan det vara fördelaktigt att ta reda på:

  • Varför kunden har valt att köpa en viss tjänst eller produkt
  • Hur kunden planerar att använda tjänsten eller produkten
  • Vilka aktiviteter och transaktioner som förväntas ske inom ramen för affärsrelationen

 

Riskbedömning av kunden

Baserat på uppgifterna som framkommit under kundkännedomsprocessen ska du sedan göra en samlad bedömning av kundens riskprofil. Med andra ord om det förekommer en låg, normal eller hög risk för att kunden blir involverad i penningtvätt eller finansiering av terrorism.

Förutom att kontrollera kundens identitet och beskriva affärsrelationens syfte och art, kan svaret på följande frågor hjälpa dig att göra en bedömning av riskprofilen:

  • Vilken typ av verksamhet bedriver kunden och vilka potentiella risker medför detta?
  • Inom vilket eller vilka geografiska områden är kunden verksam och vilka potentiella risker medför detta?
  • Importerar kunden varor eller tjänster och vilka potentiella risker medför detta?
  • Exporterar kunden varor eller tjänster och vilka potentiella risker medför detta?
  • Utför kunden utlandsbetalningar och vilka potentiella risker medför detta?
  • Hanterar kunden kontanter och vilka potentiella risker medför detta?

 

Vad händer om man inte gör en KYC?

Företag som omfattas av penningtvättslagen och misslyckas med att uppnå kundkännedom riskerar att få kraftiga sanktionsuppgifter motsvarande flera procent av omsättningen.

Under de senaste åren har myndigheterna intensifierat tillsynen av bland annat revisions- och redovisningsbranschen, vilket även har medfört att antalet ingripanden ökat kraftigt. Enligt en granskning från Tidningen Konsulten har ett 50-tal ekonomibyråer fått sanktionsavgifter mellan 2021 och 2023, där den högsta avgiften som utdelats uppgått till hela 6 500 000 kronor.

 

Hur ofta ska man uppdatera en KYC?

Det räcker inte med att göra kundkännedomar en gång. Eftersom en kunds förutsättningar kan förändras, exempelvis genom att de etablerar sig på nya marknader eller att någon representant hamnar på en sanktionslista, måste affärsförbindelserna och kundkännedomsuppgifterna följas upp och uppdateras löpande.

 

Övriga begrepp

Inom området förekommer även andra begrepp som är viktiga att ha koll på:

AML

AML är en förkortning för Anti Money Laundring och syftar till de processer och metoder som används för att bekämpa penningtvättbrott. Att uppnå kundkännedom är ett sätt att bekämpa denna typ av brottslighet.

Allmän riskbedömning

På samma sätt som du är tvungen att upprätta en kundkännedom för att identifiera potentiella risker kopplat till kundernas verksamhet, måste du även göra en så kallad allmän riskbedömning, som syftar till att identifiera och bedöma vilka risker som kan vara kopplade till byråns egen verksamhet.

Läs mer om vad allmän riskbedömning innebär.

PEP

PEP är en förkortning för Politically Exposed Person och syftar till fysiska personer som har eller har haft en viktig offentlig funktion. Som en del av kundkännedomsprocessen är du tvungen att kontrollera om det finns personer i en politiskt utsatt ställning bland deras kunder.

RCA

RCA är en förkortning för Relatives and Close Associates och syftar till fysiska personer som är släkt eller har en nära relation till en person i politisk utsatt ställning. Under KYC-processen måste du även kontrollera om det finns några RCA-personer bland deras kunder.

Sanktionslistor

Personer och företag som EU:s ministerråd misstänker för inblandning i terroristhandlingar eller samröre med terrorister sätts upp på EU:s sanktionslista. Under kundkännedomsprocessen måste du kontrollera om någon av byråns kunder, antingen fysiska eller juridiska personer, finns på EU: sanktionslista.

 

Upptäck fördelarna med Blikk KYC & AML

Blikks molnbaserade KYC & AML-lösning hjälper din redovisningsbyrå med allmän riskbedömning, kundkännedom, bevakning, händelser och avvikelser samt rapportering.

Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig

Våra kunder har ordet

”När Blikk Byrå utökas med en KYC-lösning som uppfyller våra behov slipper vi tidskrävande arbete i flera system.”

– Olivia Hedman, Otto Ekonomi

”Med Blikks molnbaserade KYC & AML-lösning slipper vi tidskrävande dubbelarbete i Word och Excel-filer.”

– Linnéa Park Lindahl, Actis Revision & Redovisning

Relaterade artiklar

Amando Morino - Vikta Partner

BLOGG

Byråns glädje över KYC-lösningen: ”Inga fler Excel-filer”

När Brights byråstöd, Blikk Byrå, utökades med en molnbaserad KYC & AML-lösning kunde de samla fler funktioner i ett system.

Projektmetoder

BLOGG

Finanspolisen: Så kan du identifiera misstänkt penningtvätt

I en broschyr tipsar Finanspolisen om hur man kan upptäcka penningtvätt och vad man bör tänka på vid rapportering!

Daniel-linsten-JDG Revision

BLOGG

Ekonomibyrån om Blikk KYC & AML: ”Underlättar vår vardag”

”När Blikk Byrå nu utökas med en KYC-lösning som uppfyller våra behov slipper vi tidskrävande arbete i flera system.”