Pressade hushåll drar ner på konsumtionen i höst och i vinter, vilket bidrar till att svensk ekonomi går in i en lågkonjunktur nästa år, skriver statliga Konjunkturinstitutet i sin senaste rapport. För många företagare medför den stundande lågkonjunkturen en stor oro för framtiden. Här har vi samlat sju tips som kan hjälpa dig att tackla ett tuffare företagsklimat!
Vad är en lågkonjunktur?
När det ekonomiska läget i ett land försämras kallas det för lågkonjunktur. Detta kännetecknas vanligtvis av att:
- Efterfrågan och konsumtionen minskar
- Arbetslösheten ökar
- Det sker försämringar på arbetsmarknaden
- Sysselsättningen minskar
- Produktionstillväxten inom näringslivet minskar
Sverige är på väg in i en lågkonjunktur
De flesta ekonomiska bedömare är eniga om att Sverige kommer att gå in i en lågkonjunktur under 2023. Den statliga myndigheten Konjunkturinstitut, som har till uppgift att följa och analysera den ekonomiska utvecklingen, bedömer att hög inflation, stigande räntor och fallande tillgångspriser är några av de främsta bidragande orsakerna till att svensk ekonomi går in i en lågkonjunktur under nästa år.
Så kan du hantera en potentiell lågkonjunktur
I takt med att efterfrågan och konsumtionen minskar blir pressen på många av de svenska företagen större. Men vad bör man som företagare tänka på när konjunkturläget försämras? Här har vi samlat sju tips som hjälper dig att hantera en potentiell lågkonjunktur:
1. Håll koll på den ekonomiska utvecklingen
Det ekonomiska läget försämras sällan över en natt. I de flesta fall sker utvecklingen gradvis. Som företagare gäller det därför att man följer utvecklingen noggrant och är uppmärksam på eventuella varningsflaggor, så att lågkonjunkturen inte kommer som en överraskning. Ju mer förberedd du är, desto bättre förutsättningar har du att hantera utmaningarna som ditt företag ställs inför!
– Företag bör ha en ordentlig risk- och intressentanalys och vara förberett inför olika scenarier, säger Per Gardelin, auktoriserad revisor på Grant Thornton, och fortsätter:
– Det gäller att ha en allmän vakenhet kring vad som händer, inte bara hos kunderna utan även hos leverantörer, finansiärer och i samhället i stort. Och den vakenheten behöver på ett strukturerat sätt omsättas i riskanalyser med planerade aktiviteter för olika scenarier när man gör sin affärsplanering.
2. Se över företagets kostnader
När efterfrågan och försäljningen minskar kan det vara nödvändigt att snabbt anpassa sina kostnader efter den nya kostymen. Fundera därför på om det finns några rörelsekostnader som kan elimineras eller minskas.
3. Överväg ett förändringsarbete
Det är inte enbart företagets kostnader som kan vara bra att se över. Många gånger kan det även vara fördelaktigt att göra en genomlysning av hela verksamheten.
– Kanske finns det delar av verksamheten som redan i dag är mindre lönsamma och som behöver ses över eller avvecklas? Det kan vara grunden för en välbehövlig omstrukturering av verksamheten. Det kan också vara lättare att få med personal och anställa på förändringsarbetet om syftet är att möta en lågkonjunktur och värna arbetstillfällen, säger Daniel Wiberg, chefsekonom på Företagarna.
4. Frigör tid för kärnverksamheten
Under tider av kris blir det tydligt hur viktigt det är att lägga större fokus på det som är viktigast – kärnverksamheten. Något som kan vara enklare sagt än gjort. Genom att använda ett smart affärssystem som Blikk kan du däremot effektivisera administrationen och frigöra värdefull tid som kan läggas på viktigare uppgifter.
5. Gör en likviditetsbudget
Ett företags likvida medel, det vill säga pengar som finns i företagets kassa och konton, är viktiga för att täcka de löpande kostnader som uppstår i den dagliga verksamheten.
För att få en bättre överblick av företagets likvida medel kan du upprätta en likviditetsbudget. Denna typ av budget kan hjälpa företaget att överblicka sin betalningsförmåga samt planera verksamheten på ett bättre sätt.
6. Se över betalningsvillkor och faktureringsrutiner
Att ha ett solitt kassaflöde är extra viktigt under tider av kris. Utan pengar i kassan riskerar nämligen företaget att gå i konkurs. Ett av de bästa sätten att förbättra kassaflödet är att se över dina betalningsvillkor.
Du har ingen skyldighet att erbjuda 30 dagars betalningsvillkor. För att få in pengarna snabbare och förbättra företagets kassaflöde, kan det därför vara en god idé att undersöka om de kan sänkas till 10, 15 eller 20 dagar.
Något annat du kan göra är att se över dina faktureringsrutiner. De flesta företag samlar ihop sina fakturor och fakturerar en gång per månad. Något som dels leder till längre betalningstider samtidigt som det ökar risken för att man ska glömma bort att ta betalt för delar av sitt arbete. För att slippa denna problematik kan det vara en fördelaktigt att skicka ut fakturor direkt efter att du har utfört ett arbete eller levererat en produkt.
Missa inte våra bästa tips för att minska betalningstiderna och öka lönsamheten.
7. Kraftsamla för framtiden
Allt är inte negativt under en lågkonjunktur. För många företag kan det vara ett ypperligt tillfälle att kraftsamla inför en kommande högkonjunktur. Det kan exempelvis handla om att hitta nya effektivare säljkanaler eller att göra investeringar som är mer överkomliga till följd av det pressade konjunkturläget.
– I goda tider är det lätt att innovation och utveckling får stå tillbaka, eftersom man har fullt upp att leverera i den löpande verksamheten. Men företagande handlar alltid om att möta förändringar och i en lågkonjunktur blir detta extra tydligt. De verksamheter som inte kan möta förändringar i kundbehov, nya försäljningskanaler och förändrade priser kommer att slås ut, berättar Daniel Wiberg, chefsekonom på Företagarna.
Upptäck fördelarna med Blikk
Blikk är ett flexibelt system som hjälper ditt företag att minska administrationen, spara tid och öka lönsamheten. Genom att samla företagets viktigaste funktioner i Blikk kan du arbeta i sömlöst affärsflöde, från sälj till projekthantering, tidrapportering och fakturaunderlag.
Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Starta enskild firma – Så kommer du igång
Här berättar vi mer om hur du går tillväga för att registrera och komma igång med din enskilda firma, från idé till verklighet.
BLOGG
7 tips för att välja ett bra företagsnamn till din verksamhet
När du ska förverkliga drömmen om ett eget företag är det viktigt att välja ett bra namn – vilket kan vara lättare sagt än gjort.
BLOGG
Starta aktiebolag – En komplett checklista
Var tredje svensk drömmer om att starta eget. Här berättar vi mer om hur du förverkligar drömmen och startar ett aktiebolag.