Därför väljer konsulter Blikks tid- & projektsystem

Tusentals konsulter inom branscher som IT, kommunikation, teknik, energi och arkitektur använder dagligen Blikks system för att lägga mindre tid på administration och mer tid på det dem älskar. Häng med när vi reder ut varför så många konsulter väljer Blikks lösningar!

 

Flera funktioner i samma system

En utmaning som många konsulter delar är att de behöver använda många olika system för att få ihop sin vardag.

Det är inte ovanligt att de använder ett system för att hantera offerter och avtal, ett annat för att planera sina projekt och ytterligare ett för att registrera sin tid. Analys, fakturering och lönehantering är ytterligare funktioner som kan finnas i separata program.

En av dem som upplevt detta problem är Panang Kommunikation från Falun.

– Vi använde tidigare fyra olika system för att hantera säljprocesser, planering, projekt och tidrapportering, berättar fullservicebyråns vd Magnus Björklund.

Efter implementationen av Blikk kunde Magnus och hans kollegor göra sig av med dessa system och sköta alla saker på ett och samma ställe. En erfarenhet som de delar med hundratals andra konsultbolag!

 

Flexibilitet och tillväxtmöjligheter

Något annat som är vanligt bland konsulter är att man startar sitt eget konsultbolag, med tanken att vara ensam, för att sedan börja anställa medarbetare. Detta är såklart jättekul, men ställer oftast helt nya krav på bland annat administrationen och de interna rutinerna.

En av dem som upplevt detta är Marcus Törnell på reklambyrån Beegleton.

– I många år var det enbart jag och min kompanjon Carl som arbetade på byrån och då klarade vi oss med ett enklare projektverktyg, berättar Marcus och fortsätter:

– När vi började anställa fler medarbetare, utöka vårt tjänsteutbud och jobba mer med löpande uppdrag blev det svårare att hålla koll. Vi saknade även ett enhetligt arbetssätt, då alla våra medarbetare hade sina egna sätt att sköta tidredovisningen. En del använde sig exempelvis av Excel medan andra förde anteckningar i Word.

Genom att implementera Blikk kunde de samla tidrapporteringen, projekthanteringen, faktureringen och andra viktiga funktioner i ett system och samtidigt få ett enhetligt arbetssätt.

Med tiden har Marcus och hans kollegor också börjat använda fler moduler. Och just denna flexibilitet och möjligheten att växa tillsammans med systemet är något som många konsultbolag värdesätter.

– Genom åren har vi börjat använda fler funktioner i Blikk och idag arbetar vi i ett sömlöst flöde, hela vägen från sälj och offert till projekthantering, fakturering och uppföljning av viktiga nyckeltal, berättar Peder Sandelin på IT-bolaget Acecom.

 

Mer tid och ökade intäkter

Utöver att samla sina funktioner i ett system och få ett enhetligt arbetssätt upplever konsulterna faktisk affärsnytta.

– Blikk sparar oss 160 timmar varje månad som vi annars hade behövt lägga på administration, berättar Anders Eriksson på Elva Group.

Genom att få en smidigare projekthantering och bättre koll på hur man spenderar sin tid, upplever dessutom många att de kan öka sina intäkter. En av dem som lyckats med detta är David Baron på Ndit.

– Tack vare Blikk kan jag fakturera en timme mer varje dag, vilket motsvarar en 20-procentig ökning av debiteringsgraden.

För andra, som nyligen dragit igång sin verksamhet, är det svårt att ge några konkreta siffror på hur systemet gynnat affärerna, men de upplever ändå ett stort värde.

 – Blikk har gjort att jag inte behöver lägga lika mycket tid på administration och kan fokusera fullt ut på det som är roligast med att vara egenföretagare, mina kunder och uppdrag, berättar Jessica Persson som startat eget efter en karriär på flera större konsultbolag inom anläggning, mark och VA.

 

Förstklassig support

Förutom att hamna i topp på Nordens ledande jämförelsetjänst för B2B-system uppskattar kunderna Blikks fantastiska support, som har en genomsnittlig svarstid på 60 sekunder och imponerande 99 procent kundnöjdhet – vissa månader 100 (!) procent.  

Boka en demo eller testa Blikk gratis för att upptäcka hur systemet kan minska administrationen och skapa tid för dig!

Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig

Våra kunder har ordet

”Blikk är lätt att använda! Vi har en hel del medarbetare med begränsad teknikvana, men även för dem går det bra att tidrapportera via Blikks mobilapp.”

– Henrik Haltorp, InduMate Karlstad, användare av Blikk Pro

”Efter implementeringen av Blikk har vi kunnat minska ner på antalet program, vilket har lett till stora tid- och kostnadsbesparingar.”

– Helena Wackt, Diem Ekonomibyrå, användare av Blikk Byrå

"Att kunna arbeta i ett sömlöst flöde med offerter, tidrapportering och ekonomisk uppföljning underlättar verkligen för oss."

– Christophe Mourou, Integration Design, användare av Blikk Pro

”Med Blikk sparar vi massor av värdefull tid. Vårt förra affärssystem var alldeles för tungarbetat och tidskrävande.”

– Maria Mogensen, Rockstore Engineering, användare av Blikk Business

”Tack vare Blikks partnerportal kan vi dela dokument och viktiga handlingar med våra kunder på ett snabbt och smidigt sätt!”

– Nicklas Paulsson, Qrev, användare av Blikk Byrå

Relaterade artiklar

Återgå till arbete - normala rutiner

BLOGG

5 tips för att öka din debiteringsgrad som konsult

Som konsult vill man lägga så mycket tid som möjligt på sina projekt, här är tipsen som hjälper dig med detta.

Jobba med projektplanering

BLOGG

Konsultbolaget om Blikk: ”En värdefull lösning när vi skalar upp”

I takt med Scionovas tillväxt ökade även behovet av en mer effektiv systemlösning för många av företagets administrativa funktioner.

Projektmetoder

BLOGG

Att tänka på när du ska fakturera som konsult

Här har vi samlat fem tips som hjälper dig att effektivisera faktureringsprocessen och maximera debiteringsgraden.