Under de senaste åren har redovisningsbranschen genomgått en digital transformation som både effektiviserat byråernas interna processer och underlättat samarbetet med slutkunderna. Här delar fem byråledare med sig av sina erfarenheter och bästa tips för ett lyckat digitaliseringsarbete!
En bransch i förändring
Redovisningsbranschen har genomgått något av ett paradigmskifte, och många vittnar om att byråernas roll förändrats i grunden. Från att ha varit ”någon man lämnar sina kvitton till en gång per månad”, har byråerna övergått till en mer proaktiv och rådgivande roll gentemot kunderna.
Denna proaktivitet och rådgivande funktion är inte begränsad till traditionella tjänster som löpande bokföring, lönehantering och andra redovisningsfrågor. Allt fler byråer spelar numera en central roll när det kommer till att hjälpa slutkunderna att digitalisera sina verksamheter.
– Vi är övertygade om att en modern revisionsbyrå ska vara coachande och i högsta möjliga mån digitalisera sina arbetssätt för att låta kunden få göra det bästa av sin tid på jobbet, berättar Daniel Linsten, vd och Auktoriserad revisor på byrån JDG Revision & Redovisning, som mottagit flera utmärkelser för sitt digitaliseringsarbete.
Det finns såklart flera faktorer som bidragit till denna utveckling, men många vittnar om att digitaliseringen tog fart under coronapandemin, både för byråerna och slutkunderna.
– Jag ser två viktiga faktorer till varför det digitala arbetet inom redovisningsbranschen tog fart under pandemin. För det första så uppstod behovet av distansarbete och digitala möten, vilket tvingade många att ta steget in i det digitala, säger Andreas Gideonsson, grundare av Agio Ekonomi, och fortsätter:
– För det andra så bidrog det osäkra ekonomiska klimatet till ett ökat behov från kunderna av realtidsinformation från redovisningen för att snabbt kunna ta beslut, vilket påskyndade omställningen till ett digitalt arbetssätt.
Framgångsrik digitalisering
Beroende på vilka förutsättningar och behov man har kan digitaliseringsresan se ut på olika sätt. De byråer som har lyckats med digitaliseringen är däremot rörande överens om en sak – att allt börjar med tydlig målsättningar.
– Fundera över vilka områden ni har störst nytta av att digitalisera och automatisera samt hur det ska gå till. Sätt sedan upp kort och långsiktiga mål som hjälper er att lyckas med detta, säger Mattias Ericson, en av grundarna till Dalacc, som utsetts till Årets framtidsbyrå 2023.
Hans medgrundare Rosie Engström utvecklar:
– Det är också viktigt att målsättningarna blir ett gemensamt åtagande för hela byrån, och att de följs upp löpande. Att göra en digitaliseringsresa är trots allt ett långsiktigt arbete som kräver väldigt mycket teamwork.
Något annat som kännetecknar de byråer som kommit långt i sitt digitaliseringsarbete är att de inte räds för att testa nya arbetssätt och verktyg. Många poängterar däremot att digitaliseringen handlar minst lika mycket om att göra en beteendeförändring bland såväl medarbetare som kunder.
Amando Morino är vd Vikta Partner, som kommit långt i sitt digitaliseringsarbete. Han upplever att det hänt mycket under de senaste åren och konstaterar att allt fler slutkunder faktiskt börjar ställa sig positiva till att implementera nya arbetssätt:
– I takt med att digitaliseringen tilltar ökar efterfrågan på smarta och digitala lösningar även bland våra kunder.
Sedan ett par år tillbaka använder Amando och hans kollegor byråstödet Blikk Byrå för att minska den interna administrationen och samarbeta med sina kunder via Partnerportalen.
– Blikks Partnerportal är en naturlig del av vårt erbjudande och används för såväl dokumentdelning som kommunikation, berättar Amando och fortsätter:
– Våra kunder är jättenöjda och tycker precis som vi att det är ett smidigt sätt att samarbeta med varandra.
Nästa steg i digitaliseringen
Trots att digitaliseringen inom redovisningsbranschen påbörjades för flera år sen spås den nu gå in i nästa fas. Allt pekar på att AI-baserad teknik kommer bli en av de trender som formar branschen framgent. Den spås bland annat bli viktig för att öka konkurrenskraften samt effektivisera och automatisera hantering av exempelvis fakturor, utlägg och löneunderlag.
Underlätta vardagen med Blikk
Hundratals ekonomibyråer använder dagligen Blikks molnbaserade byråstöd för att minska administrationen, underlätta vardagen och skapa tid för viktigare uppgifter.
Boka en demo eller testa Blikk Byrå gratis i 14 dagar för att upptäcka du kan få full koll på uppdrag, tidredovisning, KYC/AML, fakturering och löneunderlag samt samarbeta med dina kunder via partnerportalen.
Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Digitalt arbetssätt banade väg för prisbelönt byrå
Redan från start implementerade Dalacc byråstödet Blikk Byrå, vilket gett dem bättre koll på den dagliga verksamheten.
BLOGG
Byråns glädje över KYC-lösningen: ”Inga fler Excel-filer!”
När Brights byråstöd, Blikk Byrå, utökades med en molnbaserad KYC & AML-lösning kunde de samla fler funktioner i ett system.
BLOGG
Prisbelönt revisionsbyrå växlar upp med smart byråstöd.
JDG Revision vinner pris på pris för sitt digitala fokus, där Blikk Byrå har en viktig roll i det dagliga arbetet.