Så blir du en mer digital byggprojektledare

Digital byggprojektledare

Likt de flesta yrkesroller har byggprojektledarens vardag förändrats till följd av digitaliseringen. Genom att anamma dessa förändringar finns det goda möjligheter att öka effektiviteten och lönsamheten i dina projekt. Här har vi samlat sju tips som hjälper dig med just detta!

 

Tips för att digitalisera verksamheten

Som byggprojektledare ansvarar du för att planera, organisera och övervaka byggprojekt från början till slut. Med hjälp av nedanstående tips kan du effektivisera arbetsflödet och samtidigt förbättra såväl kommunikationen som produktiviteten i dina projekt:

 

Var öppen för förändring

Att anamma digitalisering handlar inte enbart om att implementera nya system och arbetssätt, det handlar minst lika mycket om att ändra sitt mindset och vara öppen för förändring. För att underlätta din digitaliseringsresa kan det därför vara bra att ha detta i åtanke.

 

Implementera ett system

När du väl kommit in i rätt tankesätt är det faktiskt dags att implementera ett digitalt verktyg för att underlätta ditt dagliga arbete. Beroende på hur dina förutsättningar och behov ser ut kan olika typer av lösningar vara aktuella.

Eftersom rollen som byggprojektledare oftast innefattar allt ifrån budgetering till resursplanering, projekthantering, uppföljning och analys brukar det vara en god idé att välja ett affärssystem som samlar alla dina viktigaste funktioner i ett sömlöst flöde.

För att hitta rätt system bör du bland annat kontrollera att det:

  • Innehåller de funktioner du söker
  • Är molnbaserat
  • Är lätt att använda
  • Uppdateras med ny funktionalitet
  • Finns möjlighet att få utbildning och rådgivning

Har du redan ett befintligt affärssystem som du inte är nöjd med? Missa inte vår guide för ett lyckat systembyte.

 

Budgetera och kalkylera

Noggrann planering är en av hörnstenarna för ett lyckat projekt. Därför bör också det system du implementerar ha funktioner för exempelvis budgetering och tidskalkylering!

Med hjälp av Blikk kan du enkelt ta kontroll över projektekonomin genom att skapa gedigna budgetunderlag. Vid behov kan du dessutom skapa flera budgetversioner och komplettera underlaget med beskrivningar och kommentarer:

Utöver budget finns det möjlighet att skapa tidskalkyler. Utfallet från såväl budget som tidskalkyl kan sedan följas i realtid:

Projektplanering

 

Samarbeta med kollegorna

När du har förberett en budget och tidskalkyl för ditt projekt är det dags att börja kommunicera planen till de som ska vara med. För att säkerställa att alla vet vad som förväntas av dem kan du med fördel använda uppgiftstavlan i Blikk för att bygga upp digitala arbetsflöden och dela upp projektet i olika faser.

Du kan enkelt förse tavlan med egna kolumner och uppgiftskort beroende på vilka moment arbetet innefattar. Alla uppgifter kan sedan delegeras till en eller flera medarbetare samt förses med checklistor, start- och slutdatum, etiketter, kommentarer och liknande:

Uppgiftstavlor som bygger på Kanban-metoden

 

Hantera ändringar och tillägg

Inom byggbranschen är ändrings- och tilläggsarbeten vanligt förekommande. Tyvärr tenderar dessa att leda till såväl förseningar som ökade kostnader – om de inte hanteras på rätt sätt!

En av de enklaste och bästa sätten att hantera ÄTA-arbeten är att dokumentera den arbetstid, de artiklar samt eventuella resor som ändringarna krävt. I Blikk har du möjlighet att skapa separata ÄTA-projekt som de anställda kan registrera tid, artiklar och resor mot:

Hantera ÄTA-arbeten

 

Fakturera löpande

Oavsett om du sköter faktureringen själv eller har en ekonomiansvarig som sköter detta, bör fakturorna skickas ut löpande. Genom att göra detta minskar risken för att arbetade timmar glöms bort att faktureras, samtidigt som kassaflödet förbättras.

När alla dina medarbetare sköter sin tidrapportering i Blikk går det snabbt att sammanställa kompletta fakturaunderlag som enkelt förs över till marknadens vanligaste ekonomisystem såsom Fortnox, Visma eEkonomi och Björn Lundén för att bara nämna några:

Fakturaunderlag arbetsorder

 

Följ upp och analysera KPI:er

Genom att löpande följa upp och utvärdera viktiga nyckeltal kan du få insikter som hjälper dig att öka lönsamheten i såväl pågående som framtida projekt. Med hjälp av Blikks analys och rapportverktyg blir det smidigt att utvärdera KPI:er såsom kostnader, intäkter och arbetstid för att bara nämna några:

Analysera fakturerbar tid och debiteringsgrader

 

Underlätta vardagen med Blikk

Blikks smarta affärssystem hjälper dig som byggprojektledare att minska administrationen, öka lönsamheten och skapa tid för viktigare uppgifter. Boka en demo eller testa Blikk gratis för att upptäcka hur systemet kan underlätta din vardag!

Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig

Våra kunder har ordet

”Blikk är lätt att använda! Vi har en hel del medarbetare med begränsad teknikvana, men även för dem går det bra att tidrapportera via Blikks mobilapp.”

– Henrik Haltorp, InduMate Karlstad, användare av Blikk Pro

”Efter implementeringen av Blikk har vi kunnat minska ner på antalet program, vilket har lett till stora tid- och kostnadsbesparingar.”

– Helena Wackt, Diem Ekonomibyrå, användare av Blikk Byrå

"Att kunna arbeta i ett sömlöst flöde med offerter, tidrapportering och ekonomisk uppföljning underlättar verkligen för oss."

– Christophe Mourou, Integration Design, användare av Blikk Pro

”Med Blikk sparar vi massor av värdefull tid. Vårt förra affärssystem var alldeles för tungarbetat och tidskrävande.”

– Maria Mogensen, Rockstore Engineering, användare av Blikk Business

”Tack vare Blikks partnerportal kan vi dela dokument och viktiga handlingar med våra kunder på ett snabbt och smidigt sätt!”

– Nicklas Paulsson, Qrev, användare av Blikk Byrå

Relaterade artiklar

Återgå till arbete - normala rutiner

BLOGG

5 tips för en smidigare tidrapportering som hantverkare

Här delar vi med oss av en handfull tips som förenklar och förbättrar tidrapporteringen för dig som hantverkare.

Projektmetoder

BLOGG

Så skapade industriserviceföretaget tid för viktigare uppgifter

Med hjälp av Blikk minskade InduMate administrationen och skapade tid för mer värdeskapande uppgifter.

Jobba med projektplanering

BLOGG

Tips för en smidigare hantering av ÄTA-arbeten

ÄTA-arbeten är vanligt förekommande i bygg- och hantverksbranschen, men hur hanteras de på bästa sätt? Det reder vi ut här.