Säg hej till Anna-Karin Wiklund, utvecklare hos oss på Blikk.

Kan du berätta lite mer om dig själv?
-Jag bor i villa i Piteå tillsammans med min sambo, två barn och en hund. På fritiden tycker jag om att träna och laga mat, och under sommarhalvåret ägnar jag mycket tid åt flugfiske. Jag tränar och tävlar också i flugkastning både nationellt och internationellt. Flugkastning är en sport som går ut på att kasta långt och med precision med vanlig flugfiskeutrustning och som främst lockar flugfiskare världen över som vill bli bättre på att flugfiska.

Vad sitter du och jobbar med just nu?
-Just nu håller jag på att vidareutveckla ett verktyg som vår kund Lindbäcks använder i sina husfabriker när de utför besiktningar innan modulerna lämnar fabriken.

Vilken är din favoritfunktion i Blikk som du vill dela med dig av?
-Uppgiftstavlan i Blikk är ett utmärkt verktyg för att hålla koll och planera sina arbetsuppgifter. Det är också väldigt enkelt att logga sin arbetade tid direkt på en uppgift.

Är det något särskilt som du tar mycket inspiration från just nu, utvecklingsmässigt?
-Jag har alltid varit mer av en backend-utvecklare, vilket innebär att jag mest har jobbat med bakomliggande funktionalitet i applikationerna och inte så mycket med själva gränssnittet som användarna ser. Jag börjar intressera mig mer och mer för att även lära mig att utveckla snygga och användbara gränssnitt. På Blikk har vi några utvecklare som är riktigt vassa på att utveckla gränssnitt så jag ser och lär mycket av dem. Sedan finns det förstås oändligt med resurser på nätet att hämta kunskap och inspiration ifrån.

Har du några tips och råd till unga tjejer och killar som vill börja programmera? 
-Själv blev jag nyfiken på datorer och programmering redan i mellanstadieåldern när min pappa en dag kom hem med en hemdator (under första halvan av 80-talet). Det följde med en bok på engelska med en introduktion i hur man programmerar i Basic. Jag läste boken och följde exemplen och såg med förtjustning hur jag fick datorn att utföra saker som att rita färgade cirklar på skärmen och spela små melodier. Om man vill komma igång och lära sig att programmera så tror jag fortfarande att det är en bra idé att skaffa sig en bra bok med övningar och exempel som följer en röd tråd och bygger upp svårighetsgraden stegvis. Man behöver förstås också ett utvecklingsverktyg och det finns att ladda ner gratis på nätet. Sedan gäller det bara att vara nyfiken, våga prova sig fram och inte ge upp om man kör fast. Det finns massor av information på nätet och många bra forum där man kan få svar på sina frågor och se hur andra har löst liknande problem.