VANLIGA FRÅGOR

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna

Populära frågor

Ja det finns flera olika integrationsmöjligheter med Blikk. I dagsläget integrerar vi mot Office, Office 365, Outlook, Visma, Fortnox och Alla Bolag, och fler integrationer är inplanerade inom en snar framtid. Läs mer om våra integrationer

Dataskyddsförordningen kommer att gälla som lag i Sverige och ersätta personuppgiftslagen under mitten av 2018. Ännu är många detaljer oklara och regeringen har tillsatt en utredning som ska besvara många av dessa oklarheter. Blikk-teamet följer utveckligen noga och du som Blikk-kund kan alltid vara trygg i att vi följer lagar och förordningar. Är du nyfiken på att veta mer om den kommande lagstiftningen kan du få detta från följande skrift från datainspektionen

Ja det kan du. I Blikk finns inga bindningstider. Vår filosofi är våra kunder ska fortsätta använda systemet för att de är nöjda och inte på grund av långa och krångliga avtalslösningar.

Ja, som månadskund kan du när som helst upp och nedgradera dina licenser.

Självklart! Kontakta oss på info@blikk.se eller ring oss direkt på 0911-25 73 00 för att boka en tid som passar dig. En personlig demo tar vanligtvis ca 30-60 minuter och är helt kostnadsfri.

Abonnemang, priser & betalning

Blikk har fyra licenser – LIGHT, BASIC, STANDARD och TOTAL.

För att använda Blikk behöver minst en på företaget ha licensen TOTAL, vad övriga medarbetare behöver för licens beror på vad de ska kunna göra i systemet.
Du kan läsa mer om de olika licenserna här.

På samma sida kan du även räkna ut vad din månadskostnad skulle bli utifrån antal användare och licenser. Kom ihåg att du som månadskund kan du när som helst upp- och nedgradera dina licenser.

Visst låter det bra? Vi är säkra på att du kommer gilla Blikk!

 

Nej – vi har inga startavgifter. Våra automatiska guider i Blikk hjälper dig sätta upp systemet och Du har fri tillgång till våra instruktionsfilmer och gratis telefonsupport.

För dig som vill komma igång snabbare, erbjuder vi två olika kom-igång paket. Läs mer om dessa här.

Ja det kan du. I Blikk finns inga bindningstider. Vår filosofi är våra kunder ska fortsätta använda systemet för att de är nöjda och inte på grund av långa och krångliga avtalslösningar.

Ja, som månadskund kan du när som helst upp och nedgradera dina licenser.

Du kan välja att betala mot faktura (via epost eller i pappersformat) för 12 månader åt gången och därigenom erhålla en rabatt på 10%. Eller så väljer du att betala månadsvis via epost-faktura (pdf) eller med betal- eller kreditkort (Visa, MasterCard). Betalningar online hanteras via vår partner inom betallösningar, PayEx.

Självklart! Vi har valt att inte ha några bindningstider då vi vill att våra kunder stannar hos oss för att de är nöjda med systemet och inte på grund av långa och krångliga avtal. Kom ihåg att du dessutom kan prova Blikk helt kostnadsfritt i 14 dagar för att ta reda på om systemet passar dig. Läs mer och beställ på vår prova gratis sida.

Mobilappen

Appen har många av de funktioner du behöver i ditt dagliga arbete, så som tidrapportering, kvitton & utlägg och möjlighet att skapa projekt och ordrar. Du kan se dina kontakter, din planering och följa dina ärenden.

 

 

För att komma åt HELA systemet behöver du logga in på Blikk via din dator. Då kan du, utöver appens funktioner, även sköta resursplanering, fakturahantering, attestering, avtalshantering och komma åt rapporterna.

 

Integrationer

Beroende på vilket löneprogram ni önskar exportera lönefilen till så behöver anpassa era inställningar i Blikk.

Generellt för inställningarna gäller principen att man använder man sig av koder som man för in i Blikk, som vid import i lönesystemet omvandlar och fördelar posterna till rätt löneart.

Lönearter ska alltså inte skrivas in direkt i Blikk.

 

För Fortnox Lön, Kontek Lön, Crona Lön och andra löneprogram som arbetar efter standarden PaXml använder man sig av registreringskoder.
Här finns en tabell med PaXml-koderna.
Vid export från Blikk skapas en fil med ändelsen .pax
   

För Visma Lön gäller tidkoder. Kod 000-099 är förinställda poster i lönesystemet, men du kan även lägga upp egna tidkoder.
Läs mer här.
Vid export från Blikk skapas en fil med ändelsen .tlu
     

Hogia Lön arbetar med avvikelsearter. Vilka just ni använder er av hittar du inne i Hogia, under menyn Register.
Vid export från Blikk skapas en fil med ändelsen .wli

 

1. Logga in på ditt Office365-konto (du måste vara administratör för kontot).

2. Klicka på menyn till vänster, välj ”Admin”.

3. Under kategorin Användare, välj ”Lägg till en användare”.

4. Fyll i dessa uppgifter i formuläret för att skapa ett konto som är dedikerat till integrationen. Som Visningsnamn och Användarnamn kan man tex ta servicekonto (det konto som skapas ska endast användas för kalender-synkroniseringen).

5. Under Lösenord, välj ”Låt mig skapa lösenordet”. Välj ett lösenord och bocka ur alternativet ”Se till att användaren ändrar sitt lösenord..”

6. Under Roller, bocka i dessa:

7. Under Produktlicenser, slå på ”Skapa användare utan produktlicens”.
Välj sedan ”Lägg till”.

8. I menyn i vänstersidan, väl ”Administrationscenter” och sedan ”Exchange”.

9. Välj ”Behörigheter”, och under den förvalda fliken ”Administratörsroller”, trycka på plus-symbolen.

10. I rutan som kommer upp (”Ny rollgrupp”) skriv in valfritt Namn.
Under rubriken ”Roller”, tryck på plus-symbolen.


11. Välj ApplicationImpersonation och tryck ”Lägg till”, och sedan ”OK”.

12. Under rubriken ”Members”, tryck på plus-symbolen. Lägg till användaren du skapade tidigare.
Välj sedan Spara.

13. Nu är kontot skapat och konfigurerat.

14. Gå till Blikk och logga in (du måste ha Administratörsrättigheter).
Om du varit inloggad i Blikk under tiden kan du behöva logga ut och in igen.

15. Gå på Administrera > Generell > Integrationer och välj din e-postleverantör under Kalenderintegration.

16. Fyll i det konto du skapade tidigare i Office365.

Nu kan användarna välja att synkronisera sin kalender inne i Blikk. Det gör de genom att klicka på sitt namn uppe till höger och välja inställningar.

När man gjort det så väljer man under fältet Synkronisera min kalender att man vill att synkroniseringen ska aktiveras.

Sedan är synkroniseringen klar.

1. Gå till Google G-Suite inloggningssida och logga in som administratör.

2. Under menyn, välj ”Säkerhet”

3. Välj ”Visa fler” och därefter ”Avancerade inställningar”, klicka därefter på ”Hantera åtkomst för klient till programmeringsgränssnitt”.

 

4. Fyll i följande uppgifter:

Klientnamn: 112901920760740023356
En eller flera omfattningar för programingsgränsnitt:  https://www.googleapis.com/auth/calendar

 

5. Välj ”Auktorisera”.

6. Gå till Blikk och logga in (du måste ha Administratörsrättigheter).
Om du varit inloggad i Blikk under tiden kan du behöva logga ut och in igen.

7. Gå på Administrera > Generell > Integrationer och välj din e-postleverantör under Kalenderintegration.

8. Välj ”Aktivera”.

Nu kan användarna välja att synkronisera sin kalender inne i Blikk. Det gör de genom att klicka på sitt namn uppe till höger och välja inställningar.

När man gjort det så väljer man under fältet Synkronisera min kalender att man vill att synkroniseringen ska aktiveras.

Sedan är synkroniseringen klar.

 

 

 

Jobba effektivare med vårt Outlook plugin
Med vår smarta Outlook plugin kan du enkelt spara mail till projekt, uppgifter och affärer i Blikk direkt från Outlook*. Läs mer här

Integrera med er egen epost
Blikk är integrerat med er egen epost vilket sparar tid och gör det enkelt att hitta rätt information.

Få automatisk inläsning av ärenden i systemet
Alla ärenden som inkommer via epost konverteras automatiskt till ett ärende i Blikk, och tilldelas vidare till rätt ansvarig person.

Bevaka och hantera era info-adresser och garantiärenden
Låt inte ärenden falla mellan stolarna utan låt Blikk göra jobbet att bevaka era info-adresser och garantiärenden.

* Blikk’s outlook-plugin fungerar i dagsläget endast i Office365 för Windows. Innan nyår kommer även utbyggnad med kontaktperson- och kalendersync och denna kommer också fungera med Mac som det ser ut.

Om du har kopplat ihop Blikk med Fortnox så är det smidigast att lägga in nya företag i Blikk (som nu är master). Om du anger ett kundnummer när du lägger till företaget så kommer Blikk att kolla om det redan finns en kund med samma kundnummer i Fortnox. Om så är fallet kommer företaget i Fortnox uppdateras med uppgifterna från Blikk. Om företaget inte finns i Fortnox så skapas det upp i smaband med att du skapar ett projekt eller en faktura i Blikk.

Om du lagt in nya kunder i Fortnox och vill läs in dem i Blikk gör du följande:

  1. Gå in under Kontakter / Företag
  2. Klicka på pilen till höger om LÄGG TILL
  3. Välj LÄS IN FRÅN FORTNOX

Om din integration mot Fortnox plötsligt slutat att fungera kan du prova följande:

 

  1. Hämta ut en ny nyckel i Fortnox
  2. Gå in i Blikk / Administration / Integrationer
  3. Klicka på knappen TA BORT under integrationer
  4. Lägg till Fortnox igen med den nya nyckeln

Vid koppling till Fortnox kan du importera kund- och kontaktuppgifter från Fortnox. Du kan även importera företag och företagskontakter via excel-fil eller importera privatpersoner via excel-fil

Vid koppling till Visma kan du importera kund- och kontaktuppgifter från Visma. Du kan även importera företag och företagskontakter via excel-fil eller importera privatpersoner via excel-fil

Ja det finns flera olika integrationsmöjligheter med Blikk. I dagsläget integrerar vi mot Office, Office 365, Outlook, Visma, Fortnox och Alla Bolag, och fler integrationer är inplanerade inom en snar framtid. Läs mer om våra integrationer

Order

ÄTA är en förkortning för Ändringar, Tillägg, Avgående och avser arbeten som inte fanns förtecknade när ett projekt startade. Det handlar om ändringar som sker under arbetets gång som man vill kunna följa på ordrar separerade från grundåtagandet.

För att kunna skapa en ÄTA behöver du ha Blikk för hantverkare aktiverat.
Du aktiverar det genom att gå till Administrera > Generellt, gå längst ned på sidan och bocka i rutan Blikk för hantverkare.  

När du nu går in på projektet som ÄTA:n ska skapas i så finns det nu ytterligare en rubrik som heter Ändrings- och tilläggsarbeten (ÄTA) där du kan skapa en ny och sedan kommer att se de som du skapat.

Uppgifter

Under administrera så finns valet Checklistor. Där kan du skapa mallar både för uppgifter och för kontrollpunkter.

För att skapa en uppgiftsmall så väljer du Uppgiftsmallar klicka sedan på lägg till mall uppe till höger.

I namn anger du vad din mall ska heta, klicka sedan på lägg till uppgift för att lägga till den/de uppgifter som mallen ska innehålla.

Du måste inte välja ansvarig nu när du skapar mallen, om du inte gör det nu så väljer du vem som ska vara ansvarig sedan när du väl skapar uppgiften från mallen.

 

Under uppgifter kan man välja att notifiera ansvarig genom att markera kryssrutan ”Notifiera via SMS”.

Kontrollera och fylla på SMS Saldo:

Under menyvalet Administrera / Generellt / Saldon och licenser kan ni klicka på knappen Köp fler

Kostnaden för de SMS du köper belastar nästkommande faktura från Blikk.

 

Kunder & Kontakter

Etiketter används för att kunna filtrera dina Affärsmöjligheter, Ärenden, Kontakter, Företag, Projekt och Avtal i olika kategorier.
Ett exempel kan vara att kunna dela upp de på olika produktområden eller verksamhetsgrenar.

Endast administratörer (dvs användare med TOTAL licens) kan lägga upp nya etiketter. Övriga användare (Light, Basic & Standard) kan bara använda etiketter som administratören lagt till.

För att skapa etiketter väljer du Administrera > Etiketter 

Välj vilken typ av etikett du vill skapa i listan under etiketter och klicka sen på Lägg till etikett för att skapa en ny.

Om du har kopplat ihop Blikk med Fortnox så är det smidigast att lägga in nya företag i Blikk (som nu är master). Om du anger ett kundnummer när du lägger till företaget så kommer Blikk att kolla om det redan finns en kund med samma kundnummer i Fortnox. Om så är fallet kommer företaget i Fortnox uppdateras med uppgifterna från Blikk. Om företaget inte finns i Fortnox så skapas det upp i smaband med att du skapar ett projekt eller en faktura i Blikk.

Om du lagt in nya kunder i Fortnox och vill läs in dem i Blikk gör du följande:

  1. Gå in under Kontakter / Företag
  2. Klicka på pilen till höger om LÄGG TILL
  3. Välj LÄS IN FRÅN FORTNOX

I Blikk kan du importera kunder och kontakter via våra importmallar i Excel-format.

Vi har två importmallar beroende på om det är företagskunder eller privatpersoner utan koppling till företag som du önskar importera.

Ladda ner mallen här nedan, fyll i alla uppgifter och skicka den till support@blikk.se så hjälper vi dig med importen.

OBS, de kolumner som finns i mallen inte får flyttas, förändras eller döpas om.
Om det är något du undrar kan du alltid kontakta oss!

 

Import av företagskunder och dess kontakter.

Om företaget har mer än en kontaktperson så skapar du två rader av samma företag men med olika kontaktuppgifter.

MallKontaktImport.xlsx

Import av privatpersoner som inte tillhör något företag.

MallPersonImport.xlsx

Övriga frågor

Så här aktiverar du omvänd byggmoms:

Säkerställ att du kör BLIKK FÖR HANTVERKARE (kontrollera att kryssrutan är ikryssad under Administrera/Inställningar samt att du har angett ett ekonomisystem.

Öppna företagskortet och klicka på redigeringsikonen och kryssa i rutan ANVÄND OMVÄND SKATTSKYLDIGHET (BYGGMOMS)

Välj meny alternativet ADMINISTRERA
Under GENERELLT/ANVÄNDARE klicka på den lilla pilen till höger om LÄGG TILL MEDARBETARE och välj LÄGG TILL BYRÅPARTNER

Ange personnumret på den person ni önskar lägga till som byråpartner.

Ange sedan huruvida denna person ska ha fullständig eller begränsad tillgång

OBS. För att kunna lägga till en byråpartner behöver den personen vara flaggad som partner i våra inställningar. Kontakta oss på 0911-257200 så hjälper vi er.

Fullständig åtkomstBegränsad åtkomst

Ger användaren fullständig åtkomst till Blikk, inklusive administrationssidor och möjligheten att logga in med åtkomst till allt innehåll. Ger användaren åtkomst till medarbetare (kontaktuppgifter och löneuppgifter), löneunderlag, kvitton & utlägg.

 

Under uppgifter kan man välja att notifiera ansvarig genom att markera kryssrutan ”Notifiera via SMS”.

Kontrollera och fylla på SMS Saldo:

Under menyvalet Administrera / Generellt / Saldon och licenser kan ni klicka på knappen Köp fler

Kostnaden för de SMS du köper belastar nästkommande faktura från Blikk.

 

Blikk är utvecklat tillsammans med små och medelstora företag i Sverige och är anpassat för att passa flera olika branscher och yrkeskategoriers dagliga arbete och utmaningar. Vi har kunder i de flesta branscher som tex bemanning, bygg, konsulter etc.

 

Läs mer om våra branschlösningar

Vi har gjort kundanpassningar för t.ex Älvsbyhus som kör Blikk i Norge och Finland också men i dagsläget finns Blikk bara på svenska i standardprodukten

Absolut, Blikk är en molntjänst som du kör direkt i din webbläsare. Blikk fungerar i webbläsare både för PC (Windows) och Mac.

* Blikk’s outlook-plugin där man kan spara mail direkt till projekt mm fungerar i dagsläget endast i Office365 för Windows. Ärendehanteringen inne i själva Blikk fungerar dock lika bra i Mac och vi har många nöjda helkunder som kör Mac. Innan nyår kommer även utbyggnad med kontaktperson- och kalendersync och denna kommer också fungera med Mac som det ser ut.

Självklart! Kontakta oss på info@blikk.se eller ring oss direkt på 0911-25 73 00 för att boka en tid som passar dig. En personlig demo tar vanligtvis ca 30-60 minuter och är helt kostnadsfri.

Import

Vi har i dagsläget inte stöd för att lägga upp rabattbrev i Blikk. Däremot kan vi hjälpa dig att importera era egna grossistprislistor där vi räknat ut era priser.

Ja, Blikk har stöd för att ta in artikelregister. Du kan välja att importera artikelbasen direkt från din grossist, eller från Visma/Fortnox om du är användare av något av dessa system.

I Blikk kan du importera kunder och kontakter via våra importmallar i Excel-format.

Vi har två importmallar beroende på om det är företagskunder eller privatpersoner utan koppling till företag som du önskar importera.

Ladda ner mallen här nedan, fyll i alla uppgifter och skicka den till support@blikk.se så hjälper vi dig med importen.

OBS, de kolumner som finns i mallen inte får flyttas, förändras eller döpas om.
Om det är något du undrar kan du alltid kontakta oss!

 

Import av företagskunder och dess kontakter.

Om företaget har mer än en kontaktperson så skapar du två rader av samma företag men med olika kontaktuppgifter.

MallKontaktImport.xlsx

Import av privatpersoner som inte tillhör något företag.

MallPersonImport.xlsx

Projektplanering

Ja, det går bra. Gå in på projektet och välj knappen Redigera uppe till höger.

Under rubriken Företag, klicka på redigerasymbolen.

För att välja bland redan inlagda kunder, välj neråtpilen.
För att lägga till ett nytt företag, välj plus-symbolen.

Kom ihåg att Spara längst ner på sidan.

Etiketter används för att kunna filtrera dina Affärsmöjligheter, Ärenden, Kontakter, Företag, Projekt och Avtal i olika kategorier.
Ett exempel kan vara att kunna dela upp de på olika produktområden eller verksamhetsgrenar.

Endast administratörer (dvs användare med TOTAL licens) kan lägga upp nya etiketter. Övriga användare (Light, Basic & Standard) kan bara använda etiketter som administratören lagt till.

För att skapa etiketter väljer du Administrera > Etiketter 

Välj vilken typ av etikett du vill skapa i listan under etiketter och klicka sen på Lägg till etikett för att skapa en ny.