Fler än 9 av 10 svenskar använder internet dagligen, och drygt en tredjedel har testat ett AI-verktyg, enligt Svenskarna och internet 2024. Här tittar vi närmare på en av årets mest spännande undersökningar!
Nästan alla är uppkopplade
Internetanvändandet i Sverige har sedan länge passerat 90 procent och inom vissa åldersgrupper är det dagliga användandet till och med hundraprocentigt.
Tekniken är en naturlig del av vår vardag, framförallt bland de som arbetar, och allt fler använder digitala brevlådor, e-legitimationer, elektroniska plånböcker och andra liknande tjänster.
Trender som även återspeglar sig inom näringslivet.
– Under de senaste åren har antalet användare av vår mobilapp ökat i snabb takt och för många företag är det numera en självklarhet att de funktioner som finns på datorn ska vara tillgängliga i mobilen, berättar Kersti Bergström, produktchef på Blikk och fortsätter:
– Vi har också lagt märke till att allt fler använder vår digitala avtalshantering och skickar ut viktiga dokument för e-signering.
Fler använder AI i jobbet
Sedan ChatGPT lanserades i november 2022 har antalet AI-verktyg ökat explosionsartat, men trots det har ”endast” 30 procent av svenskarna testat den här typen av program.
Jämfört med förra året är användandet kvar på nästan identiska nivåer, vilket tyder på att det fortfarande finns en utbredd skepticism mot artificiell intelligens och hur tekniken kan påverka framtiden.
Trots att användandet inte ökat avsevärt är det en sak som blir tydlig i årets undersökning, att svenskarna hittar fler användningsområden för AI-verktyg. 31 procent uppger att de främst använder AI i sitt arbete, till skillnad från 22 procent föregående år.
Bland arbetsgivarna verkar det däremot inte råda samma skepticism mot tekniken. Drygt hälften av Sveriges arbetsgivare tror snarare att AI kommer leda till fler jobb, enligt en undersökning från Manpower.
– AI kan öppna många nya möjligheter för svenska företag. Genom att använda ny teknologi kan arbetsgivarna inte bara effektivisera sina processer, utan också frigöra tid för medarbetarna att fokusera på mer värdeskapande uppgifter. Mitt råd till arbetsgivare som är nyfikna på AI är att integrera verktygen gradvis och att lägga stort fokus på kompetensutveckling, säger Per Johansson, vd på Manpower i en kommentar.
Ingen brist på utmaningar
Svenskarna och internet 2024 visar att internet och digitala tjänster fortsätter att vara en central del av våra liv. Samtidigt finns det utmaningar, särskilt när det gäller äldres digitala delaktighet och frågor om välmående på sociala medier.
Man kan konstatera att digitaliseringen fortsätter förändra hur vi lever, arbetar och interagerar med varandra – och den utvecklingen visar inga tecken på att sakta ner.
Intressanta siffror i rapporten
- 95% använder internet
- 91% använder internet dagligen
- 100% av 00-talisterna använder internet dagligen
- 32% av de över 75 år använder inte internet
- 30% har testat AI-verktyg
- 92% använder mobilt BankID
- 94% använder sociala medier
- 7% har drabbats av näthat
- 90% tycker polisen ska få läsa privata nätkonversationer vid brottsmisstanke
Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Jobba digitalt: 3 tips för en effektivare vardag
Här kikar vi närmare på hur digitaliseringen har påverkat näringslivet och hur du kan dra nytta av detta.
BLOGG
Byta affärssystem: 11 tips för ett lyckat systembyte
Här berättar vi mer om tecknen som tyder på att du bör byta affärssystem – och konkreta tips på hur du lyckas!
BLOGG
Byråledarnas tips: ”Så blir du en mer digital redovisningsbyrå”
Här delar fem byråledare med sig av sina erfarenheter och bästa tips för ett lyckat digitaliseringsarbete.