Digitaliseringen har inte lämnat någon bransch eller yrkesgrupp oberörd. Här kikar vi närmare på hur digitaliseringen har påverkat näringslivet, men också hur du kan nyttja nya arbetssätt och verktyg för att effektivisera vardagen och skapa tid för viktigare uppgifter!
Vår digitala vardag
Att digitaliseringen har revolutionerat vårt sätt att leva och jobba är troligtvis ingen nyhet för någon, här kikar vi närmare på några av de främsta förändringarna inom näringslivet:
Digitala tjänster – en självklarhet
Idag är digitala tjänster en naturlig del av människors privata och professionella liv. Som exempel använder 93 procent av befolkningen e-tjänster och de flesta använder dem på daglig basis, enligt Svenskarna och internet 2023.
Denna trend återspeglar sig även inom näringslivet, där allt fler företag använder sig av digitala system för att sköta saker som tidrapportering, projekthantering, fakturering och uppföljning.
För många svenskar är det dessutom viktigt att de digitala tjänsterna ska kunna användas i mobilen, det gäller tjänster som används såväl privat som på jobbet.
– Vi upplever att allt fler kunder vill kunna sköta sin tidrapportering, hantera projekt och uppgifter samt registrera kvitton med mobilen, säger Kersti Bergström, produktchef på Blikk.
Ökad effektivitet och lönsamhet
Användningen av digitala verktyg har på många sätt revolutionerat vardagen för de svenska företagen, som bland annat upplever ökad effektivitet och lönsamhet.
En av dem som upplevt detta är IT-konsulten David Baron, som efter att ha implementerat affärssystemet Blikk kunnat fakturera en timme mer varje dag.
– Jag lägger in alla mina kommande arbetsuppgifter i Blikks uppgiftsmodul och får en god överblick av vad som ska göras. Genom att tidrapportera direkt på uppgifterna känner jag mig trygg med att inga debiterbara timmar tappas bort, säger David.
Andra företagsledare vittnar om liknande framgångar.
– I jämförelse med våra tidigare arbetssätt så uppskattar jag att Blikk sparar oss en halvtidstjänst varje månad, det vill säga cirka 80 timmar, som annars skulle behöva läggas på administration, berättar Johan Lindholm på Acecom.
Fler vill jobba på distans
Digitaliseringens framfart har också lett till en ökad flexibilitet. Så länge man har tillgång till en dator med internetuppkoppling har man teoretiskt sett möjlighet att arbeta varifrån som helst, vilket många verkar vilja göra.
När pandemin bröt ut var drygt hälften av svenskarna tvungna att arbeta hemifrån – och de allra flesta uppgav då att de ville fortsätta med detta även i framtiden, det visar siffror från Svenskarna och internet 2021.
Enligt en annan undersökning, som genomförts av rekryteringsbolaget Novare, uppger allt fler jobbkandidater att möjligheten till distansarbete är viktigare än att ha en bra chef.
Arbetsplatserna förändras
I takt med att allt fler arbetsgivare har börjat tillåta sina anställda att arbeta på distans, antingen hela eller åtminstone delar av veckan, har också kraven på kontorsmiljöerna förändrats.
Något som vuxit i popularitet under de senaste åren är så kallade aktivitetsbaserade arbetsplatser, där kontoret delas in i olika zoner baserade på vilka uppgifter som ska göras.
3 tips för att bli mer digital
Så, hur går man då tillväga för att bli mer digital i sitt dagliga arbete? Här har vi samlat tre tips som hjälper dig att lyckas:
Implementera ett affärssystem
Det finns en hel uppsjö av system som kan underlätta din vardag. Beroende på vilka förutsättningar och behov du har kan olika lösningar vara bäst lämpade. Istället för att skaffa ett system för tid och kvitton, ett annat för projekthantering och ytterligare ett för analys, väljer många företag att samla flera av sina viktigaste funktioner i ett affärssystem.
Att implementera den här typen av lösning kräver däremot noggrann planering. Spana med fördel in vår tidigare artikel där vi delar med oss av tips för ett lyckat systembyte.
Utforska hybridmöten
Möten är för många en tidstjuv i vardagen. Ska man dessutom genomföra möten med folk som arbetar på distans, och tänker att alla måste vara på plats på kontoret, kan det bli ännu mer pusslande för att mötet ska bli av.
Ett bättre alternativ är att prova på så kallade hybridmöten, där deltagarna närvarar både fysiskt och digitalt. Med andra ord sitter några av i ett fysiskt mötesrum medan andra ansluter sig till mötet via ljud- eller videosamtal. Något som bland annat medför:
- Större flexibilitet
- Ökad effektivitet
- Minskade kostnader
Spana in våra bästa för lyckade hybridmöten och missa inte knepen som gör dina digitala möten mer inkluderande.
Ta hjälp av olika AI-verktyg
Artificiell intelligens, mer känt som AI, har tagit digitaliseringen till nästa nivå. För många känns det som något otäckt, något man vill undvika. De flesta experter är däremot överens om att AI kommer bli en lika naturlig del av vår vardag som mobiler, datorer och internet.
Genom att anamma denna förändring kan du således skapa dig ett försprång och upptäcka helt nya sätt att effektivisera din vardag, lägga mindre tid på tråkiga uppgifter och mer tid på det som faktiskt skapar värde.
Redan nu finns det tusentals AI-verktyg på marknaden. Beroende på vilken roll och vilka behov du har kan således olika lösningar vara bäst lämpade. Några verktyg som kan vara intressanta att spana in är däremot:
- ChatGPT – Detta är troligtvis det mest välkända AI-verktyget på marknaden och kan bland annat hjälpa dig att skriva olika typer av texter, analysera stora mängder data och ge dig värdefulla insikter samt potentiella handlingsplaner.
- Suno – Om du är i behov av att använda musik i ditt arbete kan Suno hjälpa dig att skapa AI-genererade låtar på några minuter.
- Jasper – Ett verktyg som är särskilt framtaget för dig som arbetar med marknadsföring och vill få hjälp att skapa copy, artiklar, inlägg till sociala medier och liknande.
Underlätta vardagen med Blikk
Blikk är ett molnbaserat system som samlar ditt företags viktigaste funktioner i ett sömlöst flöde, från offert till tidrapportering, projekthantering, analys, faktura- och löneunderlag.
Testa systemet gratis i 14 dagar eller boka en demo så berättar vi mer om hur Blikk kan underlätta vardagen för just dig och ditt företag!
Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
5 tips för att öka din debiteringsgrad som konsult
Som konsult vill man lägga så mycket tid som möjligt på sina projekt, här är tipsen som hjälper dig med detta.
BLOGG
Tips för en smidigare hantering av ÄTA-arbeten
ÄTA-arbeten är vanligt förekommande i bygg- och hantverksbranschen, men hur hanteras de på bästa sätt? Det reder vi ut här.
BLOGG
Arbeta smartare med digitala checklistor
Upptäck hur digitala checklistor kan hjälpa dig att optimera arbetsflöden och prioritera dina uppgifter.