Case

Invencon

Invencon är en projektutvecklingsbyrå som bildades 2014. De arbetar med att utveckla idéer till produkter, och det mesta däremellan, med allt från stora företag som Saab och Valmet till nya startups.

Joel Hällgren
Ekonomiansvarig
www.invencon.se

”Det arbetet som innan Blikk tog ett par arbetsdagar klarar jag nu av på en dryg eftermiddag”

Hej Joel, berätta om Invencon och din roll där.

Jag jobbar som ekonomichef på Invencon, som är ett relativt ungt företag. Vi är en produktutvecklingsbyrå som är specialiserade på innovation, industriell produktutveckling och startups med cirka 60 medarbetare fördelade på orterna Karlstad, Göteborg och Örebro.

Invencon

Vilka problem hade ni innan ni började med Blikk?

På temat ”vi tar vad vi har” så var vårt tekniska stöd för tidrapportering, lönehantering och fakturering ett hopkok av subsystem och Excelark. Det blev mycket arbete för mig som ekonomichef att administrera allt och trögjobbat för rapportörerna. Det fanns även överhängande risk att timmar försvann lite här och där istället för att hamna rätt och faktureras. Vi behövde uppgradera och byta ut de tekniska system som behövs.

 

Vad var det som gjorde att ni valde Blikk?

Enkelheten. Användargränssnittet är enkelt, snabbt och utan krusiduller. Allt är intuitivt och fungerar som man tänker sig att det ska. Sen visste jag inte då att de även har jättebra support, det ska de ha cred för. De svarar snabbt, tar tag direkt i problem och återkopplar alltid. Det är inga rutinmässiga ”vi återkommer” som det kan vara på andra ställen.

 

Vilka tycker ni är de största fördelarna med Blikk?

Enkelheten för användaren. Jag får mycket positiv respons från kollegorna som tycker det är enkelt och bra att rapportera tid, hantera kvitton, bokföra resor och så vidare.
För egen del så är fördelen den arbetstid som jag sparar. Det arbetet som innan Blikk tog ett par arbetsdagar klarar jag nu av på en dryg eftermiddag.

invencon-mechanical

Hur använder ni Blikk i vardagen?

De flesta använder förstås tidrapporteringen som även kopplas mot de projekt som ska belastas, samt frånvarorapportering. I princip alla har appen nedladdad som kanske främst används för att rapportera utlägg – de fotar kvitton direkt för att arkivera och rapportera senare. Just kvittohanteringen har varit extra värdefullt för de som har det lite svårare med administration. Istället för att låta utläggen rinna ut i sanden eller stressa in hela månaden innan lön så ser jag stor förbättring där.

Har ni några mätbara resultat som ni kan dela med er av?

Den mest markanta skillnaden är kanske för mig som ansvarig för ekonomin. Men en annan positiv effekt är att vi nu kan följa affären närmare. Tidigare kom mycket information en gång i månaden, nu kan vi lättare se statistik, debiteringsgrad och annan affärskritisk information mer eller mindre i realtid. När vi tidigare gick på känsla kan vi nu jobba faktabaserat.

Upptäck hur Blikk kan underlätta vardagen för ditt företag

Se fler case

mero-rekrytering

CASE | ÖVRIGA

Mero Rekrytering

”Jag tycker att det är viktigt att de digitala lösningar som vi använder är moderna och lättanvända för konsulterna…”

CASE | ÖVRIGA

Fyrtech

”Vi har implementerat Blikk hos flera av våra kunder där systemet hjälpt företagen att få koll på personalens tid, resor och  utlägg.”

CASE | ÖVRIGA

Imply Consulting

”Sedan implementeringen av Blikk har vi fått en smidigare hantering av både tidrapportering och kvittohantering.”