När du ska förverkliga drömmen om ett eget företag är det viktigt att välja ett bra namn – vilket kan vara lättare sagt än gjort. Här har vi samlat sju tips som hjälper dig i jakten på ett bra företagsnamn!
Vad definierar ett bra företagsnamn?
Det finns flera faktorer som karaktäriserar ett bra företagsnamn, bland annat ska det vara:
Lätt att uttala – Om namnet är lätt att uttala och skriva blir det enklare för både befintliga och potentiella kunder att söka samt dela information om ditt företag. Likaså kan det underlätta din marknadsföring och kommunikation.
Minnesvärt – På samma sätt som ditt namn bör vara enkelt att uttala och skriva bör det vara lätt att komma ihåg.
Intresseväckande – Ett unikt namn hjälper till att undvika förväxling med andra företag samtidigt som det kan väcka nyfikenhet och intresse.
Relevant – Om namnet relaterar till företagets verksamhet kan befintliga och potentiella kunder snabbt få en uppfattning om vad du kan erbjuda dem.
Tidlöst – Ett bra namn bör vara tidlöst och inte riskera att bli inaktuellt. Undvik därför att välja ett namn som anspelar på en potentiellt kortvarig trend.
Att tänka på när du ska välja företagsnamn
Så, hur kan man då tillväga för att komma på ett passande namn till sin verksamhet? Här har vi samlat sju konkreta tips som hjälper dig med detta:
Ha koll på vilka regler som gäller
I samband med att du registrerar ditt bolag och företagsnamn måste det godkännas av Bolagsverket. Det finns således ett antal riktlinjer som du behöver förhålla dig till – och som kan vara bra att känna till för att öka chanserna att ditt namn blir godkänt.
Ditt företagsnamn får exempelvis inte:
- Vara vilseledande (ej ok att inkludera ”elektriker” i namnet om du driver en bilverkstad)
- Innehålla endast ortsnamn, för-/efternamn eller siffror
- Kunna förväxlas med andra företag eller varumärken
- Innehålla namnet på stiftelser eller ideella föreningar
- Innehålla nationellt eller internationellt skyddade benämningar
- Vara diskriminerade eller förolämpande
- Göra intrång på upphovsrättsskyddade eller litterära verk
Läs mer om Bolagsverkets riktlinjer för företagsnamn.
Utgå ifrån det som inspirerar dig
När du har bättre koll på regelverket är det dags att sätta igång med det roliga – att försöka komma på ett lämpligt namn för din verksamhet.
I ett försök att få kreativiteten att flöda kan det vara fördelaktigt att börja skriva ner sådant som inspirerar dig. Det kan handla om allt ifrån platser, personer, företag, varumärken eller produkter. Även om du inte får använda dessa i ditt namn kan det hjälpa dig kläcka idéer längre fram under processen.
Experimentera med ”branschord”
Som nämnts inledningsvis är det bra om ditt namn knyter an till den bransch du är verksam inom. För att undvika klyschiga och generiska ordval som ”verkstad”, ”konsult” eller ”elektriker”, kan du istället försöka experimentera med andra ord som är vanligt förekommande i din bransch.
Är du elektriker skulle du exempelvis kunna laborera med ord som ”spänning”, ”volt” eller ”elektricitet” för att komma på ett lämpligt företagsnamn.
Överväg personliga associationer
Om du inte känner för att inkludera branschrelaterade ord i ditt företagsnamn, alternativt vill komplettera det med något mer personligt, skulle du kunna överväga att lägga till ditt för- eller efternamn. Att laborera med initialer är ett annat alternativ.
Inkludera siffror eller förkortningar
Likt personliga associationer kan siffror och förkortningar vara effektiva för att skapa ett minnesvärt namn. Framförallt om de kan komplettera eller ge mer substans till ett annat ord, exempelvis ”Design2Dream AB” istället för ”Design to Dream AB”.
Ta hjälp av AI (eller namngenerator)
Ibland händer det att inspirationen tryter – trots att du använder ovanstående tips. Om så är fallet kan du med fördel ta hjälp av en AI-bot som ChatGPT eller en renodlad namngenerator. Även om du inte får ett klockrent namnförslag som du vill använda kan det åtminstone ge dig något att utgå ifrån.
Kontrollera att namn och domän är ledigt
När du väl har kommit på ett (eller flera) namn som du känner dig nöjd med bör du använda Bolagsverkets förhandsgranskning av företagsnamn för att säkerställa att det inte är upptaget. Likaså bör du kontrollera att domännamnet är ledigt, vilket enklast görs hos Internetstiftelsen.
Underlätta företagandet med Blikk
Om du är i färd med att starta ett eget företag kan du med fördel använda dig av Blikks smarta system för att minska administrationen och skapa tid för kärnverksamheten.
Systemet ger dig full koll på offerter, projektplanering, tidrapportering, kvitton, uppföljning, faktura– och löneunderlag. Boka en demo eller testa Blikk gratis i 14 dagar.
Upptäck hur Blikk kan skapa tid för dig
Våra kunder har ordet
Relaterade artiklar
BLOGG
Starta enskild firma – Så kommer du igång
Här berättar vi mer om hur du går tillväga för att registrera och komma igång med din enskilda firma.
BLOGG
Att tänka på när du ska fakturera som konsult
Här har vi samlat fem tips som hjälper dig att effektivisera faktureringsprocessen och maximera debiteringsgraden.
BLOGG
Starta aktiebolag – En komplett checklista
Var tredje svensk drömmer om att starta eget. Här berättar vi mer om hur du förverkligar drömmen och startar ett aktiebolag!