Piteåbaserade Blikks molnbaserade affärssystem används av över 1600 företag och allt tyder på en fördubbling av antalet användare i år. Under hösten har tre medarbetare rekryterats och fler är på väg in.
-Vi växer snabbt och siktar även på en internationell lansering längre fram. Vi behöver duktiga medarbetare och rekryterar regionalt samtidigt som vi hoppas locka till oss fler hemvändare, säger Kersti Bergström, vd på Blikk.

Trots pandemin och de utmaningar som kommer med så går Blikk mot sitt bästa år hittills. Kunderna finns utspridda över hela landet, men allt från utveckling och sälj till kundservice och marknadsföring sköts från kontoret i centrala Piteå. Den fysiska distansen till många av kunderna utgör inga problem för Blikk då den absolut största majoriteten av kundkontakten sker digitalt.

-Många företag befinner sig på en digitaliseringsresa och vi ser inga tecken på att behoven mattas av, snarare tvärtom. Vi har därför stärkt upp med nya medarbetare inom sälj och utbildning och har även rekryteringar på gång inom våra avdelningar för användarstöd och utveckling, säger Kersti Bergström, vd på Blikk.

Hemvändare bland rekryteringar till satsning mot redovisningsbyråer
Förra året lanserade Blikk en första branschanpassning, Blikk Byrå. En version av produkten som riktar sig till redovisningsbranschen. Som en del i denna satsning har Sara Lindberg och Johannes Mårtensson rekryterats som kundansvariga för ekonomibyråer.

Sara Lindberg är en hemvändande Pitebo med tidigare erfarenhet som Account Manager på Salesforce i Dublin.

– Jag har nog ganska höga förväntningar på både Blikk och mig själv då min roll här går ut på att bygga upp ett nytt kundsegment. Att arbeta på en start-up är både spännande och krävande, men jag ser verkligen fram emot vad denna Blikk-resa ska erbjuda, säger hon.

Johannes Mårtensson kommer närmast från ett jobb som revisor på ett större revisionsföretag.

– Jag hoppas att jag med min bakgrund ska kunna bidra både med att nå ut till ekonomibyråer på ett bra sätt och samtidigt kunna vara ett internt stöd här på Blikk för att identifiera och föra fram behov som finns i branschen. I Blikk Byrå ser jag ett kraftfullt verktyg för ekonomibyråer som vill kunna ställa om till nya digitala, effektiva och tidsbesparande arbetssätt, säger han.

Maria Hanno hjälper företagen komma igång
Implementationskonsulten Maria Hanno ska utbilda och hjälpa kunder med att komma igång och använda Blikk. Maria är utbildad ekonom och har under de senaste åren drivit eget familjeföretag inom besöksnäringen.

-Blikk känns som en riktigt schysst och spännande arbetsplats; ett ungt och snabbt växande företag med en vilja att hela tiden utvecklas och bli bättre. Det tilltalade mig. Och hittills har mina högt ställda förväntningar redan överträffats flera gånger om, säger Maria Hanno om sin första tid på Blikk.

Fler rekryteringar och internationell lansering på gång
Blikk fortsätter söka nya medarbetare och vid årsskiftet ska även nyrekryteringar inom användarstöd och produktutveckling vara på plats.

– Utöver den svenska marknaden siktar vi på att påbörja arbetet med en internationell lansering under 2021. Då behövs ännu fler duktiga medarbetare med Piteå och Norrbotten som bas, säger Kersti Bergström, vd på Blikk.