Vi ”blippar” vid kassan, går på konserter och träffas online samtidigt som vi rustar för fortsatt jobb på distans. Coronapandemin har gjort oss mer digitala. Men vilka trender har accelererat mest? Här spanar vi in 7 av de hetaste.

1. Kreativa koncept för e-shopping

E-handeln har tagit ett jättekliv samtidigt som krisen triggat företag att skapa nya innovativa digitala affärsmodeller. Ett exempel är butikskedjor som bjuder in till Live Stream Shopping, videoshopping med personlig assistens. I Kina har dessa värdar fått stjärnstatus, och flera svenska varumärken har hakat på trenden. Curbside Pickup – du shoppar online och hämtar varorna när du önskar vid butiken – har också fått ett genombrott, liksom hemleveranser. Många restauranger har utvecklat digitala tjänster för att enkelt kunna servera maten vid dörren.

2. Distansjobb – ny norm

Att arbeta på distans har snabbt blivit mer självklart och accepterat. Nya branscher som ”tvingats” prova har upptäckt att det fungerar och har fördelar. Hela 8 av 10 svenska större företag planerar för fortsatt distansarbete även efter pandemin, visar en ny undersökning från Telia. Många företag fokuserar nu på att öka IT-säkerheten vid hemmajobb och att hitta mer effektiva digitala arbetssätt.

Fem heta kontorstrender hösten 2020, läs mer här

kontaktlösa betalningar

3. Kontaktlösa betalningar

Allt fler svenskar “blippar” med smarta klockor, mobiler och betalkort i kassan. Kontaktlösa betalningar har ökat senaste åren men fått en skjuts i samband med coronavirusets spridning, sannolikt för att minska risken för smitta. Även kontaktlösa betalsätt som Swish och onlinebetalningar har ökat snabbt bland äldre svenskar. (Källor: Undersökningar från Mastercard, Nets och Klarna.)

4. Ny chefsroll: Arbetsleda digitalt

Hur blir man en bra chef på distans? Konsten att skapa intressanta videomöten och få medarbetare som sitter hemma vid köksbordet att känna sig engagerade och delaktiga har blivit en extra eftertraktad kompetens. I chefsrollen ingår nu allt från att bygga en bra företagskultur online till att få tidrapporteringen och resursplaneringen att fungera på distans.

5. Möten och event som väcker starka känslor

Träffa läkaren eller psykologen i appen. Umgås med barnbarnen online. Njuta av en teater- eller musikföreställning digitalt. Krisen har fått många, framför allt äldre svenskar, att ta stora känslomässiga steg digitalt. Intima möten och sinnliga event som man förr kanske inte kunde tänka sig på nätet, har blivit det nya normala. Videotjänsten Zoom passerade 300 miljoner dagliga användare i april – en ökning med 50 procent på bara några veckor. De största privata vårdapparna rapporterade också om en snabb fördubbling av ärenden i samband med coronautbrottet.

Videomöte

Molntjänster – och verktyg för att samarbeta

Investmentbanken Morgan Stanley lyfter i en färsk rapport fram två trender som ”snabbspolat” under krisen och kommer att bestå:

6. Molntjänster blir viktigare

Företag har insett att de behöver ökad flexibilitet och förmåga att rulla ut digitala lösningar och arbetssätt snabbare.

Läs mer om fördelarna med att jobba i molnet 

7. Samarbeten i molnet snabbas på

Verktyg som videokonferens och chattar samt projektplanering och tidrapportering online – som annars hade smugit sig in i företagen – måste nu vara på plats. Vi behöver helt enkelt kunna jobba tillsammans i molnet på ett smidigt och strukturerat sätt.

Samla företaget viktigaste funktioner i ett molnbaserat affärsflöde – testa Blikk gratis!