Många kontor är fulla av nedklottrade anteckningsblock, pärmar, stora skrivare och buntar med kopieringspapper. Genom att jobba för att bli papperslösa kan ert företag både bidra till att spara på miljön, minska kostnader och arkivutrymmen samt effektivisera administrationen. Men vad kan ni göra för att börja minska pappershögarna? Vi ger er några tips på vägen!

 

  1. Minska antalet onödiga utskrifter och skriv bara ut det som är absolut viktigast och kan behöva finnas som en fysisk papperskopia. Scanna och spara istället fysiska dokument elektroniskt – det sparar både utrymme och gör det lättare att snabbt hitta viktiga dokument.
  2. Använd digitala tjänster i molnet för att ladda upp, dela dokument och samarbeta med dina kollegor. Då finns de alltid tillgängliga oavsett var ni än befinner er!
  3. Använd en digital signeringstjänst för att få viktiga signaturer på t ex avtal, ordrar och offerter, då har ni ett digitalt original och slipper posta viktiga dokument fram och tillbaka.
  4. Samla alla uppgifter, anteckningar och to-dos i ett digitalt system istället för i anteckningsblock och på post-its, på så sätt är det lättare att säkerställa att ingenting faller mellan stolarna eller tappas bort.
  5. Skicka fakturor via e-post till era kunder, då kan ni både säkerställa att de kommer fram i tid samtidigt som ni kan reducera portokostnader.