”En bra säljare kan sälja vad som helst till vem som helst”. Stämmer det verkligen? Och vad gör en riktigt bra säljare? Här ger vår säljchef Rickard Palo sin syn på saken och delar med sig av sina 5 bästa säljtips.

”På första frågan skulle jag svara nej! En bra säljare säljer inte vad som helst, till vem som helst. En bra säljare säljer rätt produkt eller lösning till rätt kund. Det låter kanske självklart men min erfarenhet är att alltför många säljare är inriktade på att bara sälja de produkter eller tjänster som företaget producerar. Men de bästa säljarna tar reda på, och förstår, kundens behov och visar lösningar utifrån det. På detta sätt blir alla berörda parter vinnare. Kärnan i bra försäljning handlar helt enkelt om att förstå kundens behov och hjälpa dem i sitt beslut.”

Rickards topp 5 säljtips

1. Inom försäljning handlar allt om att hitta rätt målgrupper. Gör alltid en noggrann prospektering så att du når ut till rätt sorts kunder. Börja med att göra en målgruppsanalys utifrån vilka problem dina potentiella kunder har och som din produkt löser. Jobbar du med försäljning till andra företag är det bra att skapa segment utifrån branscher, storlek på företag och vilken typ person som du vill nå i de företag som du kontaktar. Slösa inte värdefull tid både för dig själv och den du kontaktar, genom att ringa fel målgrupper och personer. Mät och utvärdera också de säljinsatser som görs, ingen sitter med ett komplett facit och därför kan man både behöva förändra och optimera under resans gång.

2. Ta alltid reda på kundens behov! Utan att veta vad kunden har för behov och vad de vill uppnå är det svårt att presentera en bra lösning. Ställ ett antal kontrollfrågor redan i ett tidigt skede, finns det t ex vissa förutsättningar som kan hjälpa eller stjälpa en potentiell affär? Fokusera INTE på att sälja, lägg istället fokus på att bygga en bra relation och presentera en tydlig lösning.

3. Jobba strukturerat och efter en tydlig säljprocess som är uppdelad i olika faser. Använd ett CRM för att hålla koll på både kontakter och affärsmöjligheter, genom att jobba i ett system blir det också enklare för dig och dina kollegor att samarbeta och få en samlad bild över läget. Detta hjälper också till om en kollega är ledig eller sjuk, samt om någon väljer att byta jobb. Genom att ha en tydlig struktur finns det alltid bra dokumentation för en efterträdare att jobba vidare med.

4. Håll en tät dialog med kunden och var inte rädd för att ringa det där extra samtalet. Var också snabb med att återkoppla och visa att du finns där för att svara på eventuella följdfrågor som kunden kan ha under sin beslutsprocess.

5. Våga säga nej till en affär. Sälj inte en produkt eller lösning som du vet aldrig kan bli bra för kundens behov. Målet bör alltid vara att få in rätt sorts kunder med rätt sorts förutsättningar. Det i sig skapar i slutändan nöjdare kunder. Det är också viktigt att förklara detta för kunden så att de själva inser varför de inte ska gå vidare med affären.